Et omfattende testarbejde er nødvendigt for at ramme den rigtige farve. Finn Dam Rasmussen udstiller 12 - 2O oktober med gruppen 322OArts&Crafts i Tibirke.

Et omfattende testarbejde er nødvendigt for at ramme den rigtige farve. Finn Dam Rasmussen udstiller 12 - 2O oktober med gruppen 322OArts&Crafts i Tibirke.

Leverer til Noma: Keramiker anerkendes for at skabe fornyelse

De sidste 12 år har Finn Dam Rasmussen fordybet sig i sit keramiske arbejde, og nu har omverdenen fået øje på hans kunstneriske virke. Han har blandt andet fået opgaver fra restaurant Noma

Af
Charlotte Hjorth-Rohde

En beskeden glasmontre med farvemættet keramik og et lille skilt fortæller, at her bor keramikeren Finn Dam Rasmussen lidt længere oppe ad stien, Haredalen 4 i udkanten af Tisvildeleje.

Bag den diskrete signatur gemmer sig en anerkendt kunsthåndværker, som bl.a. har forsynet den verdenskendte restaurant “Noma” med unika service, er tildelt kunsthåndværkerprisen, Håndfuglen, er sluppet gennem nåleøjet til en af de største begivenheder i den keramiske verden, Ceramic Art London, og så har han lige har afsluttet et projekt, bestilt af Københavns Rådhus, et nyt bud på en souvenir.

Serien til Københavns Rådhus passer godt med Finn Dam Rasmussens tilgang til materialet, at gå tilbage til gamle teknikker og udvikle dem til noget nutidigt. En jagt på at genopfinde nuancerigdommen og stofligheden i keramikken.

Den nye souvenir-linie til Københavns Rådhus i tre farvestillinger afstemt efter kalkmalerierne på rådhuset.

Den nye souvenir-linie til Københavns Rådhus i tre farvestillinger afstemt efter kalkmalerierne på rådhuset.

“Da jeg startede, var det udfra en forestilling om, at man skal lave gode hver-dags ting som folk bruger. Noget der bliver undermineret af industrialiseringen. Hvor meget vil man afveje det mindre praktiske, men smukkere over for det effektive industrielle?"

"En undervudering af det æstetiske, som nu har ændret sig. Det, at tallerkenerne ikke er helt ens, ses idag som en charme. Hvorfor skal de 4 krus man køber være ens? Der er en tilbagevenden til det stoflige, materielle, til, at det daglige man omgiver sig med, har en kvalitet.”

Inspiration fra syltekrukken

Til 'Noma' brugte Finn en 500 år gammel teknik, saltglasering. For at kunne bruge teknikken skal man have en gasovn, hvor de færdige ting sættes ind når de er farvebehandlet.

“Man sprøjter via nogle små huller, tørt salt ind, der eksploderer og laver en tåge, der glaserer tingene. En ældgammel teknik alle kender. De store grå syltekrukker med blåt maleri, dem har man lavet i Tyskland i 500 år. De har en kemisk meget stærk glasur, som kunne tåle du syltede med eddike - eddiken opløser ellers glasuren, hvis der er lidt kalk i den.”

Finn Dams arbejde med saltglasur er inspireret af den 5OO år gamle teknik brugt på syltekrukker. Her ses en tysk krukke.

Finn Dams arbejde med saltglasur er inspireret af den 5OO år gamle teknik brugt på syltekrukker. Her ses en tysk krukke.

Udover gasovnen bruger Finn Damm også en elektrisk ovn som er enklere at styre, f.eks. bliver kobberfarve grønt i en elektrisk ovn, men rødligt i en gasovn.

Udviklingen af glasurer og overflader kræver hundredevis af prøver, før det endelige resultat ligger klar.

“Jeg var vældig interesseret i keramik gennem min barn- og ungdom, men jeg gennmførte en lærlingeuddannelse som lagerekspedient 'rør- og sanitet-engros', og der begyndte jeg at arbejde med keramikken i min fritid. Da jeg var udlært flyttede jeg til Fyn og etablerede mit eget værksted, hvor jeg lavede brugsting som det primære."

Gode kolleger hjalp

"Jeg fik råd og hjælp af gode kollegaer som hjalp mig på vej. I begyndelsen med forskellige bijob, for at få økonomi i det. Det udviklede sig rigtig godt, men efter nogle år - jeg var nok for umoden, det var for ensomt et arbejde, vi flyttede ud på landet. Jeg blev gift helt ung og vi fik to børn og så sad jeg der mutters alene på værkstedet som 21 årig.”

Han begyndte at vende blikket ud i verden og sammen med en ven deltog han i forskellige politiske aktiviteter:

“Jeg underviste på højskoler sammen med en kammerat og vi tænkte, at hvis vi skulle have flere opgaver, måtte vi gå på universitetet. Og så endte jeg med at læse samfundsvidenskab i Odense. Jeg forsørgede mig selv ved at lave aftenskole kurser i kemik. Jeg blev ansat på RUC og var der i over 10 år som lektor."

Finn Dam Rasmussen, er også pioneren der grundlagde og drev KLASSIK, butikken som forhandlede brugt dansk design i 20 år. Forretningen havde stor succes, men kvalte langsomt Finns drivkraft i administration og han besluttede derfor, i samråd med sin hustru Line, at sælge den og vende tilbage til sin ungdoms passion.

Unikaserier

De sidste 12 år har keramikken haft et fast og succesfuldt greb i Finn.

Det nye oplæg til Københavns Rådhus taget afsæt i farverne på Rådhusets kalkmalerier. 3 forskellige farvetoner til 3 forskellige unika serier.

En anden sart og næsten japansk linie er undervejs til et destilleri.

“Jeg arbejder også i porcelæn, for tiden er det en levering en ny større kunde, et af de nye moderne destillerier som istedet for at lave gin og cognac, fermenterer alle mulige ting der inddampes og så får de noget alkohol. De har et tasting room, hvor jeg har lavet kopper som folk kan smage af."

Skulle man have lyst til at aflægge værkstedet et besøg kan man ringe på 29366854, der er næsten altid åbent i butikken og værkstedet Haredalen 4, Tisvilde.

Publiceret 06 October 2019 07:00