Karin Lind både arbejder og bor i Græsted og til Græsted Torv har hun skabt værket Troen og Kroen, som trækker rødder til de religiøse vækkelser, som byen har oplevet. Foto: Lars Christiansen

Karin Lind både arbejder og bor i Græsted og til Græsted Torv har hun skabt værket Troen og Kroen, som trækker rødder til de religiøse vækkelser, som byen har oplevet. Foto: Lars Christiansen

Troen og kroen går arm i arm på torvet i Græsted

Lokal kunstners triennale-installation midt på torvet i Græsted er inspireret af byens prædikat som “Den hellige stad”

Af
Flemming Saugmann

”Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.”

En populær revyvise, der godt nok ikke stammer fra Græstedrevyen, men til gengæld passer perfekt til ”forestillingen” ude på torvet. Eller rettere kunstværket, som indgår i kunst-triennalen, der i tre måneder er spredt ud over Nordkysten.

Og ophavsmanden til den vildtvoksende installation er en kvinde, nemlig den lokale kunstner Karin Lind, der sammen med sin mand Peter Holm efterhånden har boet i Græsted i 11 år.

For at komme de mange forundrede beskuere til undsætning har vi besøgt Karin Lind i hendes atelier for, om muligt, at blive lidt klogere på symbolikken i kunstværket, der kun får lov at overleve de tre måneder, som triennalen varer.

Og selv ved hun da også alt om, hvad hun har villet fortælle med sin installation, da først hun sagde ja til opgaven.

”For det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg pludselig blev i tvivl, da jeg blev tilbudt opgaven. Nok fordi jeg nærmest blev ramt af berøringsangst, fordi jeg pludselig skulle ”optræde” lokalt," fortæller Karin Lind.

Frem til 22. september kan den store kavalkade af kunst, design, mad og musik ses på Græsted Torv og rundt omkring langs Nordkysten. Foto: Lars Christiansen

Frem til 22. september kan den store kavalkade af kunst, design, mad og musik ses på Græsted Torv og rundt omkring langs Nordkysten. Foto: Lars Christiansen

Men udfordringen vandt, og den indre kunstner overbeviste Karin Lind om, at ”selvfølgelig skal jeg det.” Og her var overtalelsesevnen ikke mindst historien om ”Den hellige Stad”, som ægteparret havde hørt Græsted omtalt som fra dag ét, da hun for 11 år siden flyttede fra 4. sal på Østerbro til Græsted med mand og datter: Og i dag bor og arbejder, hvor de har ombygget en fabriksbygning med alt under ét tag: bolig, værksteder, projektrum med udstillinger og lejlighed til artist-in-residence, hvor kolleger fra hele verden inviteres til ophold og produktion af udstillinger.

Jagten på Græsteds DNA

Så da beslutningen var taget, gik ”jagten ind” på de mange historier, der fortsat lever i bedste velgående om ”Den hellige Stad”.

”Jeg tog til en masse møder, mødte og opsøgte en masse mennesker, lige fra præsten til kroejeren, lokalhistorikere og lokale “vækkelsesprædikanter”, og der kunne fodre min nysgerrighed og inspiration,” fortæller Karin Lind.

Og det blev også til mange timer siddende på torvet og og bare kigge og lytte sig frem til Græsteds DNA og prædikatet og tilnavnet »Den hellige stad«: Som skyldes at byen historisk har været præget af missionske vækkelser siden 1860'erne, da kirkelivet har været med til at præge udviklingen i byen.

“Og det gør det stadig, lever i bedste velgående, kirkelivet i Græsted, hvor der stadig er fulde huse på både kroen og i kirken, hvor troen er forklaringen på, at Græsted selv i dag har to missionshuse, en luthersk frimenighed, en folkekirke, en kristen friskole, to spejderorganisationer, en frikirke i den gamle Græsted Mostfabriks bygninger, samt Luthersk Missions eneste børnehave i byen i Danmark”, fortæller Karin Lind.

Og nu var hun ikke længere i tvivl. Installationen på Torvet skulle hedde “Troen og kroen” og symbolisere forbrødringen af troen og kroen, med udgangspunkt i den gamle lokale talemåde om, at: "Græsted er der oppe, hvor folk enten går i missionshus eller på kroen".

Og det hele har faktisk 150 års jubilæum i år, da der dengang voksede flere religiøse vækkelser op i Græsted, og den i folkemunde blev døbt "den hellige stad". Og på samme tid blev Græsted Kro opført.

Et billede af dagliglivet

“Så hvad var mere oplagt end at lave en installation, der trækker forbindelser mellem de to institutioner i lokalsamfundet, der både nu og historisk set, berører det dagligt levede liv, og eksistentielle spørgsmål om tro og tørst,” fortæller Karin Lind, og løfter lidt af det kunstneriske slør for den rumdannende trækonstruktion, der lige nu står midt på Græsted torv og leder i fire retninger: hovedgaden, præstegården, kirken og kroen.

“Detaljerne i værket symboliserer netop mødet mellem det jordiske og det åndelige, hvor de lodrette jordbundne stolper er fæstnet i store massive betonrør, mens humlen, der er gravet op fra kroens baghave, vokser op mod lyset og himlen."

“Og selvfølgelig håber jeg da osse, at det midlertidige kunstværk vil være med til at nedbryde de mange fordomme mod samtidskunsten og henvende sig til et andet publikum. For værket henvender sig netop ikke til en speciel gruppe, men sætter forhåbentlig gang i nysgerrigheden om netop Græsteds identitet,” siger Karin Lind.

Og fejlet noget har nysgerrigheden ikke under opførelsen af installationen, hvor det ligefrem har været svært at få arbejdsro, husker Karin Lind med et smil og kan endnu more sig over de mange bud, der kom fra forbipasserende om, hvad hun egentlig gik og lavede der midt på torvet, da installationen kom til verden: “Er det noget, der skal bruges til terrorsikring”, eller “er det affyringsramper til et festfyrværkeri, når revyen er slut”.

Torvet mangler noget

Meget har det dog allerede rykket, for næsten dagligt kommer mange nu hen til hende og spørger, om ikke de må beholde installationen. Her er svaret dog nej, ned skal det, den 22, september. “Men skulle nogen komme og spørge mig, om jeg kunne tænke mig at lave et permanent kunstværk til torvet, er svaret et rungende ja. For der mangler noget på torvet, uden jeg lige ved hvad. Lige nu.”

“Men hvor har det været vildt spændende og sjovt at sidde på torvet og bare lytte. Så jo, jeg er klar, væk er min berøringsangst og hvor ville det være skønt og være af stor betydning, at min rolle og mit fag kan bruges i lokalsamfundet - og ikke mindst i byrummet: hvor hele mit virke som kunstner netop har været, og er, at forene funktion med æstetik til noget, der både er “kønt” og giver identitet.”

Karin Lind

Karin Lind, billedkunstner, født 1969 i Sønderborg. Hun er uddannet på Det fynske kunstakademi 1992-98 og driver i samarbejde med sin mand, billedkunstner Peter Holm, projektrum teksas.

Hun har mange udstillinger bag sig i ind- og udland, senest var hun med på Drawing Attention, Den Frie Udstilling, Kbh og Five Walls i Melbourne, Australien.

I 2017 lavede hun sammen med Peter Holm en udstilling på Munkeruphus.

2016 havde hun soloudstilling på Kunstmuseet Brundlund Slot og i Xbunker, Sønderborg.

Og i efteråret deltager hun på en udstilling i Kiev, Ukraine og senere en separatudstilling i Japan.

Karin Lind har igennem årene modtaget talrige hæderslegater, arbejdslegater og præmiering fra Statens Kunstfond.

Lige nu arbejder hun på flere opgaver i det offentlige rum, bl.a. et lys-værk til Hundested by og udvikling af et kunstnerisk greb til et landskab ved Bramstrup Gods på Fyn. Snart påbegyndes skitser til et kunstværk til en tilbygning til Espergærde Gymnasium og HF.

Publiceret 15 August 2019 07:00