Her begyndte festivalen - ved bådehuset over for stejlepladsen i Tisvilde - forklarer Peter Frøge, som selv deltog aktivt.

'Man kan ikke tø isbjerge op med kritik – men kun med varme'

Lyt til den lokale stemme, opfordrer en mangeårig Tisvilde-beboer

Claus Johansen

Bølgerne har gået højt om Musik i Lejet i et godt stykke tid. Handler det kun om nogle dage med høj musik og trafikbøvl? Eller er der andre årsager til bølgeskvulpene?

Ja, det handler om selve Tisvildes DNA, mener Peter Frøge, som har boet i Tisvilde i 34 år. Han er til hverdag chef i firmaet Social Focus og arbejder også med ledercoaching. Han er grundlæggende positiv over for festivalen, men ser også nogle faresignaler:

”Hvis man skal forstå Tisvildes DNA, skal man forstå den kultur, Tisvilde består af. Tisvildes hjerte er jo alle de lokale, der bor her. Der er en stor kærlighed til byen, og gennem årene er det piblet frem med gode ideer til, hvad man kunne gøre sammen. Idrætsforeningen er for eksempel gamle håndværkere, som har bygget stedet i deres fritid og har skabt rammen for, at man kan mødes til konfirmationer og bryllupper – jeg er selv gift derovre. Det er et fællesskab, som er bygget på frivillighed.”

”Det som gør det så smukt er netop, at vi har den her kærlighed til stedet, og at vi altid hjælper hinanden. Får man en god ide, ringer man til fire-fem stykker, og så får man skabt en event. Om det hedder Kildemarkedet eller Tisvildeleje går i fisk eller at vi får bygget noget op omkring vores lokale biograf, så er det alle sammen events, som er skabt via et fællesskab. Målt pr. indbygger er vi nok i den danske superliga i forhold til at skabe events.”

Peter Frøge var selv med som frivillig i de første Musik i Lejet-år:

”Musik i Lejet er blevet en meget stor event med en 10.000-12.000 mennesker kontra de her cirka 1.600 beboere i Tisvilde. Fra at være et lille barn, som vi har puslet og plejet, er det blevet et meget stort barn – en stor, uregerlig teenager i nogles øjne. Det strider lidt mod vores lokale DNA – i hvert fald for en del mennesker - at det er blevet en stor, kommerciel forening. Og gradvist kan jeg jo se, at de bliver mindre og mindre lydhøre over for den lokale stemme.”

Lyt til beboerne

”Udfordringen i den sammenhæng er, at når man ikke lytter til den lokale stemme i forhold til: Er det blevet for stort, eller larmer det for meget. Eller når man siger, at det er et non-profit foretagende, at man ikke har gennemsigtighed i regnskaberne. Jeg ved godt, at de (arrangørerne, red.) siger, at det er af konkurrencehensyn. Men det er ikke traditionen i Tisvilde. Traditionen i Tisvilde er, at vi skaber tingene på frivillig basis, og at vi gør det i fællesskab.”

Festivalbestyrelsen skal lytte mere til beboerne, anbefaler Peter Frøge:

”Nu har Musik i Lejets en enestående mulighed for at lytte til den lokale stemme, og også huske på, at i al iveren efter at skabe den her fantastiske festival – hvad den er – at festivalen er et barn af Tisvilde, så det er også vigtigt at lytte til forældrene til Musik i Lejet.”

”Man skal i højere grad få skabt en dialog omkring, hvad der er på spil her, nemlig at det er blevet en stor organisation med en masse diskussion om, hvem der tjener penge. Samtidig med at det er et non-profit foretagende med en masse frivillige, der lægger deres hjerteblod. Jeg tror, at det er der, spændingsfeltet er: at vi har ikke tradition for, at vores events er kommercielle. Vi har en tradition for, at vores events har et socialt incitament.”

”Mit bedste råd er, at man ikke kan tø isbjerge op med kritik – men kun med varme. Det, som Musik i Lejet skal give opmærksomhed, er, at de er et barn af Tisvilde, og at vi alle sammen har været med til at skabe det. Og hvis det er sådan – langt hen ad vejen – at man gennemtrumfer sit forehavende, vil det være sådan, at de lokale ikke føler den identitet med Musik i Lejet. Det kan på sigt gå hen og blive et problem for byen.”

Peter Frøge foreslår et årligt ”topmøde” i Tisvilde, hvor alle foreninger og kulturevents deltager:

”Udgangspunkt for mødet skulle være, at vi alle har stort hjerte til Tisvilde, og at vi i fællesskab kan finde gode løsninger, der tilgodeser lokalbefolkningen og de events, der bliver skabt i vores by.”

Publiceret 27 February 2019 11:30

Kulturskole vil starte fællessang

arrangement "Har du lyst til at være med til at skabe en tradition for fællessang og fællesskab om sang og musik på Helsinge Bibliotek?" Sådan lyder invitationen fra Kulturskolen Gribskov til et startmøde på Helsinge Bibliotek onsdag 27. november kl. 17.

Alle er velkomne, uanset om man er vant til at synge, kun synger under bruseren, kan spille klaver, eller bare nyder sangen, når den synges sammen med andre. Biblioteket sørger for kaffe og kage.

I forbindelse med fællessang til Spil Dansk ugen 30. oktober med borgmester Anders Gerner, sagde flere af de fremmødte, at det gav gåsehud at synge sammen. Og det har nu inspireret til at skabe en tradition for meget mere fællessang og forhåbentlig 'gåsehudsoplevelser' på Helsinge Bibliotek.

Ambitionen er, at det første arrangement bliver at synge julen ind en gang i løbet af december.

Har man spørgsmål inden mødet, kan man kontakte afdelingsleder Susse Manthey Olsen på mail ssoer@gribskov.dk.

jesl