Arkivfoto: jbt

Arkivfoto: jbt

Politikere og embedsmænd blev advaret i 2015:

'Ufaglærte medarbejdere administrerer insulin'

Nuværende kvalitetschef modtog Attendos svar for to år siden

Af
Jens Berg Thomsen

Vi kan ikke genkende, at ufaglærte administrerer insulin eller fjerner kateter.”

“Ydelser fjernes som udgangspunkt altid, men selvfølgelig kan der ske “smuttere”, hvor en enkelt ydelse ikke er fjernet.”

“(Konkurrencen, red.) er tilsyneladende ikke opfattet af alle medarbejdere som tilsigtet. Det vil vi selvfølgelig italesætte på først kommende personalemøde.”

Som Ugeposten kunne fortælle for nylig, blev både embedsmænd og politikere allerede i 2015 advaret mod opgaver, der blev stående på kørelisterne selvom de ikke var aktuelle mere, manglende faglært personale hos Attendo og konkurrencer om at finde flest ydelser til borgerne blandt Attendos ansatte.

LÆS OGSÅ: Ugeposten havde en aftale med Gribskov Kommune - men medarbejderne tog ikke telefonen

Ugeposten har søgt aktindsigt i den korrespondance, der siden advarselsmailen fra de tidligere medarbejdere har været mellem Attendo og Gribskov Kommune.

Kvalitets- og udviklingschef Lone Teglbjærg beder den 9. oktober Attendo om svar på rækken af kritikpunkter - blandt andet at ufaglærte står for at dosere insulin og fjerne kateter fra mandlige patienter.

“Vi kan ikke genkende, at ufaglærte administrerer insulin eller fjerner kateter,” skriver Attendo og tilføjer, at det heller ikke er planlagt, at ufaglærte skal føre tilsyn med sår. Attendo afviser også, at ydelser som at varme mad i mikroovn og at gå ud med affald bliver stående på kørelister, selvom personalet melder tilbage, at de ikke længere er relevante.

“Ydelser fjernes som udgangspunkt altid men selvfølgelig kan der ske “smuttere”, hvor en enkelt ydelse ikke er fjernet.”

Attendo svarer også på, at der har været afholdt konkurrencer blandt medarbejderne om at “opfinde” ydelser til borgerne. Plejefirmaet afviser dog og skriver, at det er en misforståelse.

“I to nye afdelinger har der været “konkurrence” i forbindelse med oplæring/forståelse af kommunens servicebeskrivelser. Servicebeskrivelserne efter 1.5.2014 indeholder langt mere og er ikke så deltaljeret beskrevet som tidligere. Derfor har det været nødvendigt at undervise medarbejderne i, hvad der f.eks. ligger i “daglig toilette.” Det er tilsyneladende ikke opfattet af alle medarbejdere som tilsigtet. Det vil vi selvfølgelig italesættes på førstkommende personalemøde.”

Advaret af medarbejder

Ud over brevet fra Dansk Sygeplejeråd, blev Gribskov Kommune også advaret af en sygeplejerske, der var ansat hos Attendo i 2015. Sygeplejersken klagede ifølge Gribskov Kommune over “dårligt arbejdsmiljø” hos plejefirmaet tilbage i, men på et møde kunne den ansatte fortælle om en række ting, som Attendo efterfølgende blev bedt om at forholde sig til.

Den ansatte kunne blandt andet fortælle om en borger, der konstant havde diarré som følge af at have fået sondemad for hurtigt. Borgeren var også gentagende gange blev indlagt på grund af det samme. En anden borger havde ikke fået aftensmad i flere dage, mens en tredje ikke havde fået sin aftenmedicin, fordi borgeren var gået i seng, og Attendo derfor havde aflyst besøget. Sygeplejersken kunne også fortælle, at ufaglærte havde givet insulin og medicin i det hele taget, og at ufaglærte også havde skyllet kateter.

Den 6. marts 2016 svarer Attendos dengang nytiltrådte regionschef Dorte Dahl.

“Tak for de cases, du har sendt,” lyder det fra Dorte Dahl og refererer til et møde, som Attendoledelsen havde med sygeplejersken og fagforeningerne FOA og Dansk Sygeplejeråd.

“(...) Sygeplejersken gav flere gange udtryk for, at hun synes, at tingene er blevet bedre efter, at (en vicechef i Attendo, red.) er kommet til, og det er jo dejligt. Vi drøftede, hvordan vi fremover sikrer, at medarbejdernes observationer høres og tages alvorligt og talte også de forskellige cases igennem.”

Dorte Dahl nævner, at vicechefen i Attendo vil svare på de konkrete kritikpunkter. Ugeposten har også fået aktindsigt i svarene, og til spørgsmålet om sondemaden, skriver vicechefen:

“Det er ikke min vurdering, at sondeernæringen gives for hurtigt.”

Til kritik om besøg, der lapper ind over hinanden, skriver vicechefen.

“Jeg kan ikke genkende dette. Der er ingen besøg, der lapper indover.”

Til kritikken om manglende aftenbesøg og aftenmedicin til en visiteret borger skriver vicechefen:

“(Borgeren, red.) ønsker ikke, at vi kommer om aftenen, og vi har derfor prøvet flere forskellige måder at gøre tingene på. Vi er ofte kommet til en lukket dør. Ind imellem har (borgeren, red.) åbnet døren og sendt os væk igen. Derfor er besøgene afsluttet nu”.

FAKTA

Kritik fra 2015

Ugeposten har fået aktindsigt i en række svar på kritik om Attendo, som blev rejst i 2015. Kritikken og svarene fra Attendo blev udvekslet mellem den nuværende kvalitetschef i Gribskov Kommune Lone Teglbjærg og Attendo.

Udpluk fra kritikken:

Ufaglærte medarbejdere administrer insulin, fjerner kateter på mænd og tilser sår

Ydelser fjernes ikke fra kørelisten, selvom de ikke længere er aktuelle

Manglende fokus på triagering af borgerne (et system, der inddeler patienter i farvekoder, så man kan se, hvor hurtigt, der skal reageres på deres tilstand, red.)

Kan en enkelt sygeplejerske løse alle opgaver?

Der har været afholdt konkurrence i januar og februar 2015 om, hvem der kan “opfinde” flest ydelser. Præmien var biografbilletter.

Publiceret 26 March 2018 15:00

Kulturskole vil starte fællessang

arrangement "Har du lyst til at være med til at skabe en tradition for fællessang og fællesskab om sang og musik på Helsinge Bibliotek?" Sådan lyder invitationen fra Kulturskolen Gribskov til et startmøde på Helsinge Bibliotek onsdag 27. november kl. 17.

Alle er velkomne, uanset om man er vant til at synge, kun synger under bruseren, kan spille klaver, eller bare nyder sangen, når den synges sammen med andre. Biblioteket sørger for kaffe og kage.

I forbindelse med fællessang til Spil Dansk ugen 30. oktober med borgmester Anders Gerner, sagde flere af de fremmødte, at det gav gåsehud at synge sammen. Og det har nu inspireret til at skabe en tradition for meget mere fællessang og forhåbentlig 'gåsehudsoplevelser' på Helsinge Bibliotek.

Ambitionen er, at det første arrangement bliver at synge julen ind en gang i løbet af december.

Har man spørgsmål inden mødet, kan man kontakte afdelingsleder Susse Manthey Olsen på mail ssoer@gribskov.dk.

jesl