Skoda Octavia er forklædt indtil verdenspremieren den 11. november, men fabrikken har offentliggjort en lang række tekniske detaljer. Foto: Skoda

Skoda Octavia er forklædt indtil verdenspremieren den 11. november, men fabrikken har offentliggjort en lang række tekniske detaljer. Foto: Skoda

Bilen er formummet, men her er detaljerne om den nye Octavia

Den nye Skoda Octavia bliver offentliggjort om et par uger, men vi kan allerede afsløre de tekniske specifikationer

Af
Christian Schacht

skoda »Ingen er fuldkommen. Men lige nu er Skoda Octavia det tætteste, man kan komme på danskernes drøm om en familiebil til en familievenlig pris,« skrev en journalist i sin test af den første model fra 1996.

Jo, den første generation Octavia var bilen, der lukkede munden på de fleste kritikere, og overraskelsen var ikke stor, da den nye tjekke blev Årets Bil i Danmark 1997.

Resten er historie, og i dag er en Octavia for længst blevet en af danskernes populære biler og på brugtmarkedet kendt for at være en bil, der både er let at sælge og holder prisen imponerende godt.

Og både anden generation, der kom i 2004, og den nuværende fra 2013 har været populære.

Lidt større

Designet springer vi af gode grunde hen over, men Skoda lover mere dynamik og sportslighed og nok så væsentligt: Den vokser både lidt i længde og bredde, hvilket lover godt for dem, som har vænnet sig til, at en ny Octavia altid er mere rummelig end forgængeren. Akselafstanden øges dog kun med en enkelt centimeter. Alligevel er bagagerummet vokset til 640 liter og 600 liter i hhv. stationcar og hatchback. Det er hhv. 30 og 10 liter mere end i dag.

Hybrider

Traditionen tro deler Octavia den grundlæggende teknik med Volkswagen Golf, men denne gang er synergien mellem de to endnu større, så Octavia kommer for første gang som plug-in hybrid, hvor en 1,4 liters benzinmotor og en elmotor hjælpes ad, og hvor sidstnævnte får strøm fra et stort batteri.

Skoda fortæller ikke noget om batteriets størrelse, men vi gætter på, at det er identisk med det i den kommende Golf 8, hvor kapaciteten er på 13 kWh. Det giver formentlig en rækkevidde på mindst 55 km, men måske mere endnu. Som i Golf bliver der to forskellige varianter af plug-in hybriderne, hvor den samlede ydelse er enten 204 eller 245 hk.

For at få udslippet af CO2 langt nok ned bruger Skoda de samme benzinmotorer som i Golf 8, hvoraf flere er med 48 volt mild hybridteknik, f. eks en 1,0 benzinmotor med 110 hk og 1,5 med 150 hk, dog kun i forbindelse med DSG-automatgear. Derudover kommer der en 2,0 TSI med 190 hk, der leveres sammen med firehjulstræk og DSG-gear. Der vil desuden være tre forskellige 2,0 dieselmotorer, der yder 115, 150 eller 200 hk, så Skoda har droppet den kendte 1,6 TDI.

Komplet digital instrumentering

Indvendigt er der mulighed for fuld digital instrumentering som i dag, men den er udbygget, så den nu fylder 10 tommer, mens den berøringsfølsomme skærm i midten også er på op til 10 tommer. Denne type instrumentering er standard i den nye Golf, men vi kender endnu ikke udstyrsniveauet for den nye Skoda.

Publiceret 14 November 2019 09:18

Julekoncert i Helsinge kirke

Jul For første gang nogensinde bliver der afholdt julekoncert i Helsinge Kirke. Det sker 7. december klokken 15.

Initiativet er kommet fra nogle af kirkens medarbejdere, og de lover, at deltagerne garanteret er i julehumør, når de går hjem efter arrangementet. Eftermiddagen er planlagt således, at der er julemusik for alle generationer. Julesalmerne er valgt af kendte borgere i Helsinge, og de fortæller inden salmerne synges, hvorfor netop denne salme er deres favorit, blandt alle julens mange smukke melodier.

Kirkens organist Henrik Carlsen spiller på kirkens orgel således, at deltagerne kan synge med på de valgte julesalmer. Ind imellem synger Purnima Ortved nogle af de sange, hun har fremført i kirken i løbet af året blandet med kendte julesange. Hun bliver akkompagneret af kirkens kordegn Leif Hauge Christensen på keyboard.

Arrangementet er gratis.