Den danske kunstner, Lillibeth Cuenca Rasmussens, strittende dameben er et af de værker, der har skabt opmærksomhed under Nordkystens Kunst Triennale.
Den danske kunstner, Lillibeth Cuenca Rasmussens, strittende dameben er et af de værker, der har skabt opmærksomhed under Nordkystens Kunst Triennale.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ukendte gerningsmænd smadrede skulptur: Her er skaberens kølige modsvar

Kunsttriennalen ”Ukendt landskab” har indtaget Gribskov Kommune og har givet kraftige reaktioner

Af Anne Lønstrup/foto: Jan Stephan




Som kurator for kunsttriennalen ”Ukendt landskab”, der fra 1. juni til 1. november fejer henover kommunen, er Anja Franke godt tilfreds.

Jo, hun ved godt, at der har været hærværk mod Jesper Dalgaards flettede hule ved Munkeruphus. Og ja, hun har hørt, at Lillibeth Cuenca Rasmussens strittende dameben i rundkørslen i Gilleleje kan virke provokerende. Men ingen af delene ryster hende. Tværtimod. Hun glæder sig over at have været med til at lave et kunstprojekt, som skaber debat og refleksion.

”Det er jo det, kunsten gør. Kunsten skal kunne gå i dialog mellem kunstens tænkning og borgere og det offentlige rum. Vi er fælles om det offentlige rum. Ingen ejer det. Der må vi ytre os,” siger Anja Franke.


Vigtigt at stille spørgsmål

”Hvorfor går vores penge til samtidskunst i stedet for til børnehaverne? Sådan er der nogen, der spørger, og det kan jeg godt forstå, hvis man er mor til tre og har svært ved at få pengene til at slå til. Men de penge, der er gået til det her, har været øremærket til kunst og kan ikke bruges til børnehaver,” siger hun.

Anja Franke synes, at det er menneskeligt at reagere på kunsten.

”Det er selvfølgelig trist, at Jesper Dalgaards værk er blevet ødelagt. Og til en kunstnertalk på Munkeruphus tillod jeg mig overfor publikum at stille spørgsmål til, hvorfor det sker? Der var ingen bud på det. De fleste syntes, at værket skulle bygges op igen, og det, synes jeg, er en god løsning i stedet for at blive sur og vred. Det er trist, at når sådan noget sker, men hellere stille spørgsmål til det. Der må være en årsag. Eksempelvis kan man være presset som menneske, så har man ikke overskud, og så er der noget negativt, som skal ud. Det er meget menneskeligt. Kunsten skaber en betydning, som reflekterer forskellige tanker og handlinger fra borgerne, det ser jeg ikke som noget problem,” forklarer Anja Franke, der selv er billedkunstner.

Hele diskussionen af, hvad kunst er, og hvad den kan, interesserer hende dybt. Og hun synes, at den diskussion er så vigtig, at den burde sættes i gang, allerede mens vi går i børnehave.

”Diskussionen er blevet grebet, og så kan det blive en god proces fremover,” siger kurator Anja Franke om ”Ukendt Landskab”. Foto: Hugo Hopping
”Diskussionen er blevet grebet, og så kan det blive en god proces fremover,” siger kurator Anja Franke om ”Ukendt Landskab”. Foto: Hugo Hopping

Fremmed i vores landskab

Som kurator for kunsttriennalen har hun trukket på sit eget store netværk, og har derfor kunnet invitere kunstnere fra fjerne dele af verden til at skabe værker specifikt til Gribskov Kommune.

Hendes eget udgangspunkt for triennalen, eller ”kuratoriske statement” som hun formulerer det, handler om det ukendte og det fremmede.

”Verden er i den situation, at folk er i bevægelse. Mange mennesker fjerner sig fra deres lande, immigrerer, nogle mister deres statsborgerskab, og denne bevægelse mærker vi blandt andet i Danmark med folk fra Syrien, der kommer hertil. Hvad sker der med vores nordiske identitet, når vi støder ind i noget fremmed i vores landskab? Hvilken følelse har vi som mennesker, når vi mister noget, samtidig med at vi støder ind i noget ukendt? Det er blandt andet disse spørgsmål, jeg tager udgangspunkt i,” fortæller Anja Franke.

Hun har gjort sig umage med at finde egnede steder i Gribskov, hvor samtidskunsten kan præsenteres, sådan at kunstprojekterne spiller sammen med egnens historie.

Jesper Dalgaards flettede hule ved Munkeruphus fik en hård medfart af ukendte gerningsmænd..
Jesper Dalgaards flettede hule ved Munkeruphus fik en hård medfart af ukendte gerningsmænd..

Dialogen er blevet grebet

”Det er første triennale ud af forhåbentlig en række. Derfor er den også kun begyndelsen på en dialog,” siger Anja Franke og sammenligner første triennale med ansatsen til et stykke musik.

”En tone følges af andre toner, hvis den bliver grebet. Og en triennale som denne er blevet grebet, så snart der er refleksioner. Om de er negative eller positive er underordnet. Jeg synes, diskussionen er blevet grebet, og så kan det blive en god proces fremover.”

Næste værk i triennalen afsløres 18. august i Villingerød Kirke. Her udstiller kunstneren Dor Guez, som har israelsk/palæstinensisk baggrund. Han er ifølge Anja Franke lidt af et hotshot inden for samtidskunsten og er direktør for et fotografisk museum i sit hjemland.

Tag til Villingerød Kirke, hvis du er nysgerrig på at se, hvad den israelske samtidskunstner har fundet på i mødet med det nordsjællandske.

Ukendt Landskab / Unknown Landscape

Den nordsjællandske udstillingsplatform ”Kunsthus uden mure” står bag Nordkystens KunstTriennale, som byder på samtidskunst skabt af 20 danske og internationale kunstnere. Kunstnernes værker er skabt til det offentlige rum i Gribskov Kommune og tager udgangspunkt i egnens lange historie og kulturlandskabet på den sjællandske nordkyst.

Triennalen varer fra 1. juni - 1. nov. 2016. Værkerne og forskellige workshops og kunstnertalks vil kunne opleves i området omkring Gilleleje, Dronningmølle, Esrum og Villingerød med events og projekter i byrummet, i landskabet og på kulturinstitutionerne.

Blandt andre har Statens Kunstfond, Bikubenfonden, 15. Juni Fonden og Gribskov Kommune støttet Nordkystens Kunst Triennale.


Publiceret: 10. August 2016 09:32

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Ugeposten Gribskov

Bøger
Forsiden netop nu
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt