Et modeshow var et af indslagene, da Kulturhavnen i Gilleleje fejrede de første 1.000 dage. Foto: Lars Christiansen

Et modeshow var et af indslagene, da Kulturhavnen i Gilleleje fejrede de første 1.000 dage. Foto: Lars Christiansen

Store ambitioner i Kulturhavnen: Top-koncerter skal forbedre økonomien

Koncerter i topklasse skal være med til at forbedre økonomien

Af
Claus Johansen

kulturhus Koncerter med danske musikere i absolut topklasse. Det er en af de veje, Kulturhavnen i Gilleleje vil gå for at forbedre økonomien – og dermed give mulighed for at lave flere gratis eller tilgængelige arrangementer.

Det fortæller Kulturhavnens leder, Jens Møller Andersen:

”Det kunne være Niels Hausgaard, Mads Langer, Lis Sørensen eller Michael Falch – bare for at nævne nogle. Ambitionen er koncerter i absolut topklasse, som bliver noget dyrere end dem, vi har i dag. Det gør man andre steder med stort held. Og det vil give os mulighed for at bidrage med flere gratis eller billige arrangementer. Vi skal jo være et hus for alle,” siger Jens Møller Andersen.

Kulturhavnen har i det hele taget mange ambitioner og projekter i støbeskeen:

”En af planerne er at kunne overdække broen med telt eller baldakiner (udenfor restaurant Bolværket, red.). Det vil give os mulighed for at forlænge udesæsonen med større aktiviteter end i dag,” forklarer lederen.

Økonomien skal bedres

På den anden side af broen ligger Det Hvide Hus, som vi lavede en fælles koncert med Kulturhavnen i år. Det kommer man til at se mere af, hvis det står til Kulturhavnen:

”Vi vil gerne lave flere fælles arrangementer med andre - f.eks Det Hvide Hus, hvis de vil være med,” siger Jens Møller Andersen.

En af de opgaver, som står højt på listen, er en forbedring af økonomien og en kortlægning af husets brugere:

”Vi skal have kortlagt vores kunder – hvem er de egentlig, og hvad vil de have,” siger Jens Møller Andersen.

Det går godt i Kulturhavnen – biografen ligger for eksempel i indeks 123 i forhold til sidste år:

”Det går fremad måned for måned – det er vi virkelig glade for.

Og vi har en stor opbakning fra både private og fra kommunen,” siger Jens Møller Andersen.

Trods fremgangen er der stadig udfordringer:

”Nogle gange er det svært at trække turister fra byen og herop til Kulturhavnen, især endagsturisterne. Og mange i vores opland ved heller ikke, at vi har en premierebiograf. Der har vi en klar kommunikationsopgave,” siger Jens Møller Andersen.

”Vi har ikke været gode nok til at kommunikere, at vi er et hus for alle. Det skal vi blive bedre til.”

Et af de ben, der skal være med til at forbedre økonomien, er, at Kulturhavnen blandt andet vil forsøge at markedsføre sig med muligheden for at holde møder og konferencer i huset, både i forhold til erhvervslivet og offentlige myndigheder.

Kulturhavnen har i dag 170 frivillige, men kunne godt bruge flere:

”En af vores tanker er at lave en ’crewbank’, hvor man kan tilmelde sig og dermed tilbyde at hjælpe, måske bare en enkelt gang, uden at det bliver en fast aftale,” siger Jens Møller Andersen.

Publiceret 11 September 2019 10:00