Det økologiske supermarked Økovejen.dk har i løbet af 2018 oplevet en massiv stigning i efterspørgslen på økologisk slik og chokolade. I slutningen af 2018 solgte Økovejen 250 procent mere chokolade end i begyndelsen af året.

Det økologiske supermarked Økovejen.dk har i løbet af 2018 oplevet en massiv stigning i efterspørgslen på økologisk slik og chokolade. I slutningen af 2018 solgte Økovejen 250 procent mere chokolade end i begyndelsen af året.

Salget af økologisk slik tager nu fart

Det økologiske supermarked økovejen.dk i Gilleleje oplever en eksplosion i salget

dagligvarer De første spæde skridt som økologisk forbruger bliver taget foran montrerne med mejeriprodukter. Og er man først begyndt at købe én type vare økologisk, stopper man ikke igen. Fra mælk udvider de økologiske indkøb sig til grøntsager, frugt, bageartikler og æg. Sådan lyder konklusionen på forskning fra Aarhus Universitet, der betegner fænomenet som den økologiske trappe. Ifølge Henrik Hindborg, der er markedschef hos Økologisk Landsforening, er nydelsesmidler som slik og chokolade det allersidste trin på trappen.

"Det er jo et paradoks, at forbrugere med kurven fuld af økologiske varer i mange år har købt fredagsslik proppet med kunstige farvestoffer og smagsforstærkere og et utal af E-numre. Det skyldes, at sundhed og økologi hænger sammen i vores bevidsthed. Når vi alligevel synder med slik, spiller økologi instinktivt en meget lille rolle. Basisvarerne kommer i første række, og først når alle andre varer er økologiske, begynder vi at købe nydelsesmidler som slik i økologiske varianter," siger Henrik Hindborg, der er markedschef ved Økologisk Landsforening.

Tygger ikke på plastik

Det økologiske online-supermarked Økovejen.dk har i det seneste år oplevet en eksplosion i efterspørgslen på netop økologisk slik og chokolade. Alene fra foråret 2018 til efteråret steg salget af chokolade med over 250 procent, ligesom salget af økologisk vingummi er mere end fordoblet fra første halvår af 2018 til det sidste. Tyggegummi indtager dog pladsen som den vare, der er steget mest i løbet af 2018. Fra starten af året til slutningen er salget firdoblet, og Lars Schmidt Larsen, der er direktør i Økovejen.dk, tilskriver den stigende efterspørgsel et større kendskab til, hvad konventionelt slik indeholder.

"Økologisk slik er bedre end konventionelt på alle områder. Smagen er renere, og vingummierne er farvet med frugter og grøntsager, ikke kunstige farvestoffer og tilsætningsstoffer. Økologisk tyggegummi er lavet på naturgummi i stedet for plastik. Derfor nedbrydes det i naturen efter seks uger og tager ikke 50 år om at forsvinde fra veje og fortove. Forbrugerne er heldigvis ved at opdage, at det er muligt med et næsten 100 procent økologisk liv – også når der skal hygges med fredagsslik," siger Lars Schmidt Larsen.

Han pointerer, at udbuddet af økologisk chokolade er stort, mens der er færre producenter af de øvrige slikvarer. Økovejen.dk har landets største udvalg med over 100 varianter og arbejder konstant på at udvide sortimentet.

Økoslik sælger

Ifølge Danmarks Statistik er det samlede salg af økologisk slik steget med 83,7 procent siden 2010 til en værdi på næsten 400 millioner kroner. Økologisk Landsforening forudser, at udviklingen accelererer i de kommende år.

"Før et segment kan vokse inden for økologi, kræver det nogle pionerer som Økovejen.dk, der gør det tilgængeligt for forbrugerne. Det er først nu, at man kan få alt slags slik i økologiske varianter, så jeg kunne nemt forestille mig, at salget kun bliver endnu større fra nu af. Der er næppe en anden varegruppe, hvor tilsætningsstoffer bliver brugt mere flittigt end i slik, så det giver jo rigtig god mening at købe det økologisk og dermed fravælge 330 forskellige tilsætningsstoffer for sig selv og ens børn," siger Henrik Hindborg.

Han pointerer, at de veluddannede byboere med små børn er de mest ihærdige økologer. Denne gruppe, der bliver betegnet som heavy users og udgør 11 procent af befolkningen, køber 45 procent af alle økologiske varer i Danmark.

Publiceret 18 August 2019 11:30