Den indsatte Kuno Pedersen lærte elever om konsekvenserne af ens forkerte valg.

Den indsatte Kuno Pedersen lærte elever om konsekvenserne af ens forkerte valg.

Indsat tog ud på skole: 'Alle handlinger har konsekvenser'

Elever lærte om livets barske realiteter

Af
Jeppe Helkov

Det begynder med lidt drengestreger. Man laver måske lidt hærværk. Stjæler nogle mønter fra sine forældres pung — eller tager en pakke tyggegummi i supermarkedet. Men pludselig griber det om sig, og man er på vej ud i den helt forkerte løbebane.

Den udvikling skal for alt i verden undgås. Derfor satte Nordstjerneskolen i sidste uge fokus på konsekvenserne af de små valg, eleverne træffer.

"De unge skal vide, at handlinger har konsekvenser. Men som skole kan vi sige det nok så mange gange. Men der er en eller anden naturlov med, at man ikke lytter så meget til sine lærere, hvad sådan noget angår," siger Astrid Dyhrberg, der som lærer har været med til at arrangere forløbet, hvor organisationen B-siden var inviteret. Herfra kom en indsat og betjente ud på skolen og fortalte historier fra det virkelige liv.

"Det havde en kæmpe effekt, at de hørte tingene fra en indsat. Han havde startet med at stjæle en 20'er i sin stedfars pung og lidt flasker. Men så tog det fart derfra. Nu har han siddet inde i over 10 år af sit liv. Hele udskolingen var samlet i gymnastiksalen for at høre det, og det var 100 grader varmt. Men man kunne tabe en knappenål og høre den falde. Så fanget var børnene af den fortælling," siger Astrid Dyhrberg.

På Nordstjerneskolen havde de samtidig prøvet at vende tingene lidt på hovedet. I stedet for at løfte pegefingeren over for eleverne var fokus et helt andet.

"I stedet for at sige, at de her ting må I altså ikke, kom B-siden med en helt anden vinkel. De fortalte i stedet, hvad man også siger ja til, hvis man tager de forkerte valg. Hvor hårdt det kriminelle liv reelt er — og hvad der følger med."

"At det godt kan være, at man bare holder en pose med nogle piller for en ven. Men du bliver altså også straffet. Deres vinkel var, at man skal huske at stoppe op og mærke efter, om tingene føles rigtigt. Eller om man godt kan fornemme, at man gør noget, man ikke skal. Den indsatte havde godt kunne mærke, at det han havde gang i ikke var så smart, men han fortsatte alligevel. Og se hvor han endte."

Publiceret 19 March 2019 16:00

SENESTE TV

Skoleelever i Gilleleje skal være lydforskere

undervisning Elever fra 4- 6. klasse i Gilleleje kan nu blive forskere for en dag. Temaet er lyd og eleverne kan prøve at arbejde og tænke som en forsker, og øve sig i at være nysgerrige, systematiske og observante. Skoleklasserne kan besøge Gilleleje Bibliotek, hvor bibliotekarer sammen med elevernes lærere står klar til at guide eleverne gennem ni forskellige aktiviteter fordelt på tre stationer: Mærk lyden, brug lyden og kend lyden. Skoleprogrammet er en del af den landsdækkende videnskabsfestival Forskningens Døgn, som hvert år finder sted i april.

Gilleleje Bibliotek har tilmeldt sig programmet og inviteret lokale skoleklasser til at deltage sammen med 113 andre folkebiblioteker over hele landet. Programmet kører fra 24. april til 24. maj.

Ud over Skoleprogrammet kan eleverne deltage i en landsdækkende skolekonkurrence, hvor eleverne konkurrerer i at indsamle lydoptagelser til forskningsprojektet ’Lyden af Danmark’. Konkurrencen kulminerer med et stort finaleshow 28. maj på DOKK1 i Aarhus, hvor den klasse, der har indsamlet flest lydoptagelser, kåres som vinder.

gs