Tidligere var bussernes køretider trykt og placeret på busstanderne. Det er slut nu.

Tidligere var bussernes køretider trykt og placeret på busstanderne. Det er slut nu.

'Der er mange ting, jeg ikke forstår. Men det her grænser til vanvid'

Movia har fjernet informationstavlerne fra busstoppestederne på hele Sjælland. Den beslutning møder stor kritik

Af
Jeppe Helkov

Hvornår er det nu, bussen går — og hvilken én er det, der stopper det sted, hvor jeg skal hen? Den tvivl kender de fleste af os nok. Tidligere har man bare kunnet kigge på en busstander for at få en afklaring. Men det er slut nu. Movia har fjernet alle trykte oplysninger om busruter og afgangstider fra 14.500 stoppesteder på Sjælland.

Det giver en besparelse på 1,6 mio. kr. Men spørger man Forbrugerrådet Tænk, er den besparelse ikke givet særlig godt ud.

"Vi synes, det er godt, at man laver bedre muligheder for at få digitale informationer over telefonen, men vi kan ikke se, hvorfor det skal udelukke, at man også har en trykt køreplan, som vi ved, der er mange passagerer, der efterspørger og bruger," siger Rasmus Markussen, politisk medarbejder hos Forbrugerrådet Tænk.

"Det er vigtigt, at der er information tilgængeligt for alle typer af passagerer, så det er trygt og nemt at bruge den kollektive trafik. Det her er en serviceforringelse. Vi kan frygte, at det her for nogen er dråben, der gør, at det nu er så besværligt at bruge den kollektive trafik, at de afholder sig det," fortsætter han.

Ikke nogen hjælp

I stedet for de fysiske trafikinformationer skal man i fremtiden hente en app eller ringe til Movia for at finde bustiderne. Men den løsning har Rasmus Markussen ikke særlig stor fidus til.

"Det er jo problematisk, at man nu er nødsaget til at have en smartphone på sig for at få at vide, hvilken bus man skal tage. Og ofte vil det ikke være nogen stor hjælp, at man kan ringe til DOT's kundetelefon, hvis man vil orientere sig om kommende afgange," siger han.

Samme melding kommer fra Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent hos Ældresagen. Hun mener, at Movias beslutning om at fjerne bustiderne især går ud over de ældre.

"Vi er meget kritiske over for Movias beslutning og får mange henvendelser for tiden fra medlemmer, der er dybt frustrerede over, at man ikke længere kan se, hvilken bus man skal tage. For mange ældre mennesker er den kollektive trafik den primære måde at bevæge sig rundt på, så derfor er det meget problematisk, at de ikke kan orientere sig ordentligt, hvis de ikke bruger smartphones," siger hun til Ekstra Bladet.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at 210.000 ældre herhjemme ikke er digitale.

Dermed kan de ikke slå en køreplan op på den app, Movia ellers lægger op til, at man skal bruge i fremtiden.

En af de personer, der allerede har mærket til de manglende bustider, er 78-årige Anne Nielsen fra Munkerup. Hun tager ofte bussen.

Hvad med turisterne?

"Der er mange ting, jeg ikke forstår. Men det her grænser til vanvid," siger hun og peger blandt andet på, at de mange turister i Gribskov i fremtiden vil få svært ved at tage det offentlige.

"Her i Munkerup har vi enorme mængder af turister. Hele sommeren hører jeg udenlandsk snak langs min grund. Men hvordan skal turisterne finde ud af, hvornår busserne går? De ved ikke, at man skal hente en app. Og mange af dem taler ikke så godt engelsk. Så de vil være på herrens mark," siger hun.

Det synspunkt er Rasmus Markussen enig i.

"Det her gør det sværere for turisterne. De har ikke altid installeret de rigtige apps, eller også kan de ikke bruge de sms-tjenester, der er, fordi de har en udenlandsk telefon," siger han.

Movia: Det er smartere sådan her

Ugeposten har siden fredag forsøgt at få en kommentar fra Movia.

Til Ekstra Bladet fortæller kommunikationsdirektør Camilla Struckmann dog, at hun mener, det er en god løsning at fjerne de fysiske køreplaner fra busstoppestederne.

"Vi har valgt at få installeret realtidssystemer i alle busser, der giver passagererne her og nu information om, hvornår bussen ankommer til stoppestedet, og det synes vi er en langt bedre service, end den, en trykt køreplan kan give," siger hun.

Men det er jo kun en god service for de passagerer, der kan tilgå informationerne på en smartphone. Hvad skal man nu gøre, hvis man ikke bruger smartphone?

"Man behøver ikke en smartphone, for vores sms 1250-service virker med alle telefoner. Vi tilbyder også, at man kan få køreplanerne tilsendt med posten, og vi sender meget gerne køreplaner ud til de passagerer, som ønsker det," siger hun.

Publiceret 20 February 2019 10:00

SENESTE TV