De fem lærere fra Nordstjerneskolen introducerer den danske tradition snobrød med marmelade, og det var med stor succes.

De fem lærere fra Nordstjerneskolen introducerer den danske tradition snobrød med marmelade, og det var med stor succes.

Lærere fra Nordstjerneskolen i Japan

Fem lærere fra Helsinge-skole var i september i Japan for at besøge en landsbyskole. Målet var et skolesamarbejde til gavn for elever og lærere i både Japan og Danmark

Af
Stine Voigt de Klauman

kulturudveksling Når klokken er 8.30 i Helsinge, er klokken 15.30 i den lille landsby Miyama tæt på den gamle kejserby Kyoto. Om det kun er tidsforskellen, der skiller de to byer, har fem lærere fra Nordstjerneskolen været i Japan for at finde ud af.

”En af de store forskelle er, at eleverne i Miayama føler en kæmpe ansvarlighed. Eleverne er disciplinerede, de rejser sig og siger godmorgen til læreren, når timen starter, og selvom det er skolen, der serverer skolemad, er det eleverne, som portionsanretter maden til hinanden. Ris, suppe, mælk, grøntsager og til sidst en dessert. Det er en lidt anden slags madpakke, end vi ser herhjemme”, fortæller Joan Lyngholm, som er afdelingsleder for mellemtrinnet på Nordstjerneskolen.

Lærer Jesper Pienderup uddyber og fortæller, hvordan han iagttog, at der ingen skraldespande var at se nogle steder, men heller ingen skrald på jorden.

På den lille skole i Miyama serverer og anretter eleverne skolemaden for hinanden. Menuen består af suppe, ris, grøntsager, mælk og en dessert.

På den lille skole i Miyama serverer og anretter eleverne skolemaden for hinanden. Menuen består af suppe, ris, grøntsager, mælk og en dessert.

”Det er helt omvendt herhjemme, hvor vi både har skraldespande og skrald over det hele”, siger han undrende.

Begyndte i 2006

Forbindelsen mellem Helsinge og Miyama starter begynder allerede i 2006 med kontakten mellem en japansk mor og et par lærere på Tofteskolen. Her etableres et samarbejde, og både Tofteskolen og senere Nordstjerneskolen har nu i flere år samarbejdet med Yoku Tekada Keller, som har en elev på skolen i Helsinge. Yoku er kunstner og udover at lære flere elever om origamiens og kalligrafiens kunst har hun været med til at fortælle om japansk sprog og kultur.

”Ringene breder sig i vandet, og med den japanske mor som mellemmand besøger flere interesserede japanske skolefolk Nordstjerneskolen for at lade sig inspirere af en anden måde at drive skole på”, fortæller Joan Lyngholm.

Nu, over ti år senere, og flere besøg fra Japan, er fem lærere blevet inviteret til Japan for at udvikle samarbejdet.

”Det vi har fundet ud af er, at vi deler mange ligheder, men også har mange forskelle. Miyama og Helsinge er to små byer med nogle af de samme udfordringer. I Miayma oplever de, at mange flytter fra byen til de større byer, det er også noget, vi oplever her”, fortæller Joan Lyngholm og uddyber ”samtidigt har vi også fundet ud af, at der slet ikke er de samme kommunikationsmuligheder. De har for eksempel ikke alle adgang til internettet, og eleverne har ikke i samme grad deres egen telefon som i Danmark”.

Da lærerne var i Japan, oplevede de på egen hånd, hvad det vil sige at være fremmed i et land; hvad det vil sige ikke at forstå, hvad der bliver sagt eller hvad der står på vejskiltene. En erkendelse de har kunnet bruge efter at være kommet hjem igen.

Et vindue ud mod verden

”Mange af de elever, vi har på vores skole, kommer fra andre lande, og der var det interessant pludselig at være i deres sted, hvor omgivelserne er fremmede. Japan kan være med til at skabe ’et tredje fælles’, hvor hverken vi eller vores elever fra eksempelvis Syrien kender til kulturen”, fortæller Camilla Falk, som også var en af de heldige lærere, der kom med på rejsen til Japan i september.

Besøget på skolen i Miyama er altså med til at udvide et kendskab til en kultur som både lærere og elever på Nordstjerneskolen ikke kendte i forvejen. I samme ombæring er det en måde at lære sin egen kultur bedre at kende:

”Samarbejdet vil foregå parallelt på den måde, at vi i 7. klasse for eksempel har startet et projekt, der hedder ”where I live”. De skal beskrive deres værelse for hinanden over Skype, og her er det interessante, at mange elever i Japan slet ikke har deres eget værelse. Jeg tror, de vil lære meget af at se lighederne og forskellene i deres liv”, fortæller Jesper Pienderup.

”Det ville være en drøm at tage tilbage," udtrykker Joan Lyngholm, "men indtil videre er planen, at vi får besøg fra Japan til foråret, at vi arrangerer en stor Japan-dag samtidigt med, at vi kører de her parallelle forløb, som involverer forskellige klassetrin og kan lære dem om sprog og kulturforskelle. Det er et vindue, der er åbnet til verden”.

Publiceret 08 November 2018 10:15

SENESTE TV