’Ved siden af dig, ligger en komplet fremmed, og det er ikke ham den søde’

Fire elever på Gribskov Gymnasium vandt en konkurrence om at lave en video, der sætter fokus på alkoholforbruget blandt unge

Af
Jeppe Helkov

“Prøv at forestille dig, at du sidder til forfest med ham den søde fra gymnasiet. Øllene forsvinder hurtigt én efter én. Forestil dig så, at du er blevet rigtig fuld, og du har ikke rigtig kontrol over dig selv længere.

Forestil dig så, at du står og danser helt alene sammen med ham den søde. Nu kysser I.

Forestil dig, at du vågner morgenen efter, og du kan ikke rigtig huske, hvad der er sket aftenen før. Ved siden af dig ser du, ligger en komplet fremmed, og det er ikke ham den søde fra aftenen før. Drik mindre, oplev mere.”

Med de ord har fire elever fra 1. z på Gribskov Gymnasium lavet en video om de unges drukkultur. Videoen var en del af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne 'Fuld af liv', der skulle sætte fokus på alkoholforbruget blandt unge i Danmark.

7.500 elever deltog

Flere end 7.500 elever deltog i konkurrencen om at laven den mest rammende video, og de fire elever fra Gribskov Gymnasium endte med at vinde konkurrencen. Præmien var et event på gymnasiet, hvor komikeren Mark Le Fêvre optrådte.

Ifølge Christina Schiøth Krüger-Jensen fra Kræftens Bekæmpelse vandt eleverne fra Gribskov Gymnasium, fordi deres video viser, at for meget alkohol også har konsekvenser nu og her.

“Deres video viser på kreativ vis, at for store mængder alkohol sætter dømmekraften ud. Der kommer nogle konsekvenser, der kunne være undgået. Og konsekvenserne rammer nu og her. Jeg tror, det for de unge er lettere at relatere til, at for meget alkohol også har konsekvenser på den korte bane. I stedet for kampagner der kun snakker om helbredskonsekvenserne langt ud i fremtiden,” siger hun.

Drik mindre, oplev mere

Og 'Drik mindre, oplev mere'-kampagnen får faktisk flere af de unge til at overveje deres alkoholvaner, fortæller Christina Schiøth Krüger-Jensen.

“Vi vil gerne have de unge i tale og have dem til selv at reflektere over tingene. Vi har lige lavet en evaluering af hele forløbet, og i vores undersøgelse svarer 43 pct., at de vidste mere om unge og alkohol efter at have deltaget i vores kampagne. 58 pct. tænker mere over deres alkoholkultur, og 9 pct. vil drikke mindre til de kommende fester. Det viser, at vi rammer noget af det rigtige,” siger hun.

Publiceret 21 May 2018 15:00

Ugeposten Gribskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Ugeposten Gribskov
SENESTE TV