Attendo får kritik af øverste myndighed:

'Vi beklager dybt'

“Vi har ikke gjort det godt nok,” lyder det fra plejefirmaet Attendo efter rapport om Agnes Jensens fejlbehandling. Både nuværende og tidligere medarbejdere har ret til at ytre sig

Af
Jens Berg Thomsen

Agnes Jensen modtog ikke tilstrækkelig og relevant behandling, inden hun døde i maj måned 2017. Det slår en afgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed fast. Forelagt kritikpunkterne får Attendo ved regionschef Dorte Dahl mulighed for at svare.
Læs afgørelsen her
“Helt overordnet er vi enige i kritikken i afgørelsen. Vi har ikke gjort det godt nok i Agnes' sag, og det er vi fuldstændig klare over og beklager dybt. Sagen har dog også gjort, at vi har fået øje på de problemer, der har været og har selv lavet en hændelsesanalyse, så vi kan se, hvorfor det gik galt de enkelte steder,” siger regionschef i Attendo Dorte Dahl til Ugeposten.
Der står i rapporten, at medarbejderne skal læres op i at give støttestrømper på. Det var ikke sket i Agnes Jensens tilfælde. Oplærer I jeres medarbejdere i dag?
“Ja, det har vi hele tiden gjort. I dag har vi også indført nogle skemaer, der viser, hvad de enkelte medarbejdere er oplært i, og hvad de ikke er oplært i. Medarbejderne har også fået at vide, at de skal sige fra, hvis de bliver bedt om at løse en opgave, de ikke er oplært i. Vi har mange medarbejdere, så vi risikerer, at planlæggeren sender medarbejdere ud til opgaver, de ikke er oplært i. Men medarbejderne har fået at vide, at de selv skal sige fra,” siger Dorte Dahl.
LÆS OGSÅ: Tidligere Attendo-ansat taler ud: 'Jeg vil ikke blive gammel i Gribskov'
Rapporten nævner, at social- og sundhedshjælpere skiftede Agnes Jensens forbindinger på sår, og at det var imod Gribskov Kommunes instruks. Hvordan er billedet i dag? Sker det stadig?
“Der er ikke nogen, der skifter forbinding, hvis de er social- og sundhedshjælpere. Men selvfølgelig kan man komme ud for, at en medarbejder hjælper en borger i bad, og forbindingen så glider af. I de tilfælde lægger medarbejderen noget midlertidigt på, og får så kontaktet en, der har sundhedsfaglig kompetence til at lægge en ny forbinding.”
Rapporten nævner også, at Agnes Jensen “ikke modtog relevant og tilstrækkelig behandling.” Hvad tænker du, når du hører den formulering?
Læs afgørelsen her
“Der er sket det, at der er medarbejderne, der ikke har fået meldt videre om hævelser i Agnes Jensens ben, at hun er faldet, og at der ikke er blevet fulgt op på udviklingen i hendes sår. Det skal medarbejderne jo gøre, og der har vi været meget tydelige med, at det har konsekvens for borgerne, hvis de meldinger ikke går videre.”
LÆS OGSÅ: Tidligere Attendo-ansat: 'Ikke engang en Tour de France-rytter ville kunne nå det'

Et enkeltstående tilfælde?

Hvad er det generelle billede? Er Agnes Jensens sag et enkeltstående tilfælde?
“Det er hverken et enkeltstående tilfælde eller udbredt. Vi har haft eksempler på, at der ikke er blevet meldt tilbage til sundhedsfagligt personale. Det har eksempelvis været tilfælde, hvor en borger har tabt sig meget, og hvor det ikke er blevet meldt tilbage. Det har ikke haft lige så alvorlige konsekvenser som i denne sag, men der har været eksempler, og det er også alvorligt og meget vigtigt at handle på. Det har også betydet, at vi har lavet nogle ændringer. Nu er plejerne delt op i mindre grupper, hvor der er en sygeplejerske fast tilknyttet, der har ansvaret for den gruppe borgere, der bliver behandlet af plejerne,” siger Dorte Dahl.
Agnes Jensens pårørende siger til Ugeposten, at deres mål er, at det her ikke kommer til at ske for andre. Hvad siger du til det?
“Attendo ønsker heller ikke, at det her skal ske for andre. Det, vi har lært af Agnes Jensens sag, er, at vi vil gøre alt for, at det ikke kommer til at ske igen. Det er for dårligt, at det er sket her.”
LÆS OGSÅ: Det er kritisabelt': Ny Attendo-rapport har været seks måneder undervejs
De pårørende siger også til Ugeposten, at de håber, at de, der har turdet at stå frem skal have noget oprejsning. Hvad mener du om det?
“Jeg har det svært med den formulering, fordi jeg er tvivl om, hvad de mener med oprejsning. Der er ikke nogen af vores medarbejdere - hverken nuværende eller tidligere - der har fået at vide, at de ikke må stå frem, og jeg synes, vi har behandlet vores medarbejdere, som vi skal. De må ikke sige noget om borgerne, for der har de en tavshedspligt. Men alle må stå frem, og alle i Attendo ønsker at udføre et godt stykke arbejde hos borgerne hver dag og sikre, at den her slags fejl ikke sker fremover. Vores medarbejdere oplever, at de ikke bliver spurgt af medierne, og jeg har været med til at formidle telefonnumre videre på medarbejdere, der så oplever ikke at blive ringet op af journalisterne. De skete, da FOA's blad dækkede Attendo i sommer, og der var medarbejderne kede af det, for det var deres egen fagforening,” siger Dorte Dahl.

Publiceret 02 January 2018 05:00

Ugeposten Gribskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Ugeposten Gribskov
SENESTE TV