"Vi er gennem Tisvildevejen ved at opbygge et særdeles stærkt og autentisk ”brand”, som vi håber, over tid vil blive et velkendt og attraktivt turistmål for gæster i Nationalpark Kongernes Nordsjælland og dermed Gribskov Kommune," skriver Rigmor Westh Baagøe i dette indlæg i debatten om 'Gribskov i udvikling'. Arkivfoto: Casper Fritsch.

Naturturisme er vejen frem:

’Camønoen’ gør det godt - ’Tisvildevejen’ kan gøre det endnu bedre

Af Rigmor Westh Baagøe, initiativtager til pilgrimsruten 'Tisvildevejen'

 
GRIBSKOV I UDVIKLING: Jeg vil gerne bidrage til debatten ”Gribskov i Udvikling” med et bud på, hvad politikerne skal vægte og arbejde med fremadrettet.
Vandreruten Tisvildevejen repræsenterer en niche indenfor kultur, turisme og fritidsliv i Gribskov. Vi arbejder i øjeblikket intensivt på at få afmærket og kortlagt ruten på over 100 km, som vil komme til at gå fra Esrum til Tisvilde gennem fem små landsbyer. Arbejdet med ruten gennem tre år har givet lidt indblik i, hvad der kunne danne grundlag for vækst på dette område.
Tisvildevejen betragter hver enkelt landsby som en unik enhed med unikke menneskelige ressourcer og særlige individuelle forudsætninger og muligheder. Disse muligheder skal vi som projektholdere være med til at udfolde, styrke og sætte i system.
I hver enkelt landsby er der mulighed for jobskabelse i forbindelse med Tisvildevejen, i form af tilvejebringelse af faciliteter. Vi samarbejder med landsbyerne om at tilbyde gæsterne en god oplevelse med mad, nære oplevelser, overnatning og imødekommenhed, når de vælger at vandre eller cykle på Tisvildevejen.

Identitetsfølelse

Tisvildevejen vil øge livskvalitet og tilgængelighed til natur og kultur for både vores egne borgere og gæster fra nær og fjern. Ruten vil skabe liv og virkelyst i landsbyerne og give en fælles identitetsfølelse på tværs af landsbyerne.
Tisvildevejen som en fast afmærket rute gennem Nordsjælland vil hvile på deleøkonomiske principper, hvor investeringer og øget tilstrømning af turister vil betyde økonomisk vækst i hele området.
Gennem en deleøkonomisk cyklus vil den økonomiske vækst komme borgerne til gode på andre udviklingsområder, og derfor skal vækst på kultur, natur og turismeområdet ses som en 'driver' for andre kommunale kerneopgaver, da den på sigt vil styrke kommunens generelle økonomi og indsatsområder.
Vi er gennem Tisvildevejen ved at opbygge et særdeles stærkt og autentisk ”brand”, som vi håber, over tid vil blive et velkendt og attraktivt turistmål for gæster i Nationalpark Kongernes Nordsjælland og dermed Gribskov Kommune. Tisvildevejen vil fungere som en vektor, som binder nationalparkens områder sammen og får områderne til at samarbejde. Ydermere hviler Tisvildevejen på mange frivilliges dedikation og engagement.
Denne særlige mulighed for at skabe noget unikt og autentisk på et dedikeret grundlag, skal vi gribe. Både politikere, borgere, virksomheder og myndigheder.

Tisvildevejen skal prioriteres på overordnet niveau

Tal viser, at vandre- og naturturismen er for absolut opadgående, og vi har hos os i Gribskov Kommune masser af indhold at tilbyde gæsterne.
”Camønoen” på Møn, genererede første år 2 mio. kroner til området og bragte 9000 ekstra gæster til Møn, hvor hver gæst i gennemsnit har lagt 1333 kr. Dette er tal, der kan mærkes på Møn, og effekten er ikke til at overse. Vi ville endda, i Gribskov Kommune, kunne tilbyde en højere langt kvalitet og mangfoldighed i kulturtilbud på Tisvildevejen, end man kan på Møn, da vi har mange kulturhistoriske seværdigheder på ruten.
For at Tisvildevejen skal lykkes, skal projektet prioriteres og vægtes på et overordnet niveau, så det kan komme i videre udvikling. Der skal kanaliseres energi, opmærksomhed og økonomi fra mange forskellige organisationer og interessenter ind i det.
Projektet er modent til den store udviklingsfase nu. Gribskov Kommune er den myndighed som sammen med professionelle og frivillige aktører kan være med til at skabe rammer for en ny, stor attraktion i Nationalpark Kongernes Nordsjælland. Får gæsten en grund til at besøge, udforske og bosætte sig i Gribskov og Nordsjælland, får den lokale en grund til at tænke i tilbud til gæster i landsbyerne og nye muligheder for vækst.

Citatboks:
“Denne særlige mulighed for at skabe noget unikt og autentisk på et dedikeret grundlag, skal vi gribe. Både politikere, borgere, virksomheder og myndigheder”
Rigmor Westh Baagøe

Publiceret 17 October 2017 11:45