Kontante visioner:

Analyse ser mange millioner i kysthotel

Konsulentfirma har kigget på de økonomiske muligheder i New Nordic Coast hotel

Af
Jeanette Hougaard

gilleleje: “Byen har ideelle rammer, men trænger til en akut kærlig hånd,” skriver Gribskov Kommune i indledningen til visionsoplægget New Nordic Coast. Kommunen peger på, at turister efterspørger flere overnatningsmuligheder med høj kvalitet i smukke naturomgivelser. Visionoplægget er et bud på, hvordan det kan løses med både hotel, rekreative moler, lækre strande og promenade ind mod bymidten - forudsat at staten udpeger projektet til at være en af de ti i landet, der får lov til at til at fritænke turistoplevelser i vandkanten.
Vækstudvalget har i den forbindelse fået konsulentfirmaet Nordic Hotel Consulting til at kigge i den økonomiske krystalkugle for kysthotellet, der indgår som det bærende i projektet med 100 værelser, konferencefaciliteter, spa -og wellnessafdeling og restaurant.
En optimistisk kalkule konkluderer, at kysthotellet vil kunne beskæftige cirka 40 fuldtidsansatte og få 30.000- 40.000 overnattende og dagsgæster, som tilsammen kan give en årlig omsætning på omkring 44 mio. kr.
“Et nyt hotel i Gilleleje kan både tilbyde en fantastisk havudsigt som et traditionelt badehotel samt udnytte den korte afstand til landets største by og dermed en god beliggenhed for konference- og spa faciliteter. Dette giver mulighed for at udjævne sæsonen og levere bedre nøgletal end branchens gennemsnit for området,” udtaler seniorkonsulent John Ankjær fra Nordic Hotel Consulting. Han beskriver placeringen af et hotel ved indsejlingen til havnen som værende unik.
Men kan man skaffe investorer til det?
“Det ved vi ikke, men vi kan se længere henne ad kysten, at Marienlyst netop er handlet, så der er jo investorer. Denne beliggenhed i Gilleleje vil vi nok beskrive som lidt liebhaveri.
Man kan sige, at med det renteniveau, der er i dag, og der findes jo firmaer der har likviditet, så får de jo ingen forrentning af deres penge i banken. Men det er altsammen for tidligt at sige noget om,” siger John Ankjær til Ugeposten.

Mere omsætning til

VisitNordsjællands direktør Annette Sørensen tør ikke spå om, hvad New Nordic Coast konkret kan bidrage med af meromsætning i detailhandlen, restauranter og seværdigheder med mere. Hun peger på den generelle forventning til turismeomsætningen i Gribskov, som spås at stige med 292 millioner i perioden fra 2012 til 2018. Turismeomsætningen udgjorde i 2014 1.4 mia. kr.
“Hvis man kan kombinere kysthotellet med en attraktion som for eksempel et 'Oktober 43 museum', så kan der pludselig ske meget. Men hvis man vil museet, skal det tænkes ambitiøst, på højde med Søfartsmuseet. Ellers er det bedre at satse og udbygge de seværdigheder vi allerede har,” siger Annette Sørensen.

jeh@lokalavisen.dk

Publiceret 05 May 2015 07:00

Ugeposten Gribskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Ugeposten Gribskov
SENESTE TV