Foto: Jan F. Stephan

Foto: Jan F. Stephan

DEBAT: Skal Musik i Lejet halveres? Ja tak!

Af
Bestyrelsen

Tisvildelejeforeningen

3220 Tisvildeleje

debat I et langt debatindlæg den 6. november 2018 kritiserer Poul Borring Grundejerforeningen for Tisvilde og Omegn’s (GF) ønsker om en begrænsning af Musik i Lejet (MiL). Borring, tidligere landligger, er fastboende på Hovedgaden i Tisvildeleje.

Borring ønsker en mere nuanceret debat. Han opfordrer GF til at begrunde ønsker om en begrænsning af MiL, til at stifte førstehåndsbekendtskab med MiL og til at indgå i en konstruktiv dialog og samarbejde med involverede parter. Sådan!

Tisvildelejeforeningen (TF) har fra dens stiftelse været stærkt kritisk over for MiL’s stadige vækst, men vi har konstant søgt konstruktiv dialog med andre interessenter, også selv om de havde en anden mening.

I bestyrelsen for Tisvildelejeforeningen (TF) mener vi, 1) at dialog er nødvendig, men også 2) at dialogen må baseres på facts.

Den bedste ferietid

Lad os starte med facts.

Der er delte meninger om MiL. MiL ligger mellem 2 yderpunkter: Nogle elsker MiL, andre hader det. MiL splitter Tisvildeleje, ikke mellem fastboende og landliggere, men på kryds og tværs.

MiL er siden starten i 2009 vokset, så MiL i 2018 (tal i Kystdirektoratets seneste tilladelse) havde 11.800 deltagere, altså mere end kommunens rammemål på 10.000. MiL har løbende ønsket en udvidelse af de beslaglagte områder, herunder inddragelse af sårbare klitarealer (Natura 2000) med strandterrasse.

MiL lander i Tisvildeleje i den bedste ferietid. Lejet er i forvejen er fuldt af feriegæster, restauranter og butikker har højsæson. MiL beslaglægger den store P-plads ved stranden. MiL lukker Hovedgaden for trafik, MiL hamrer tung transport gennem skoven (Natura 2000). I slipstrømmen fra MiL kører der larmende musik fra restauranterne i lejet og om natten og morgenen fra hundredvis af private after-parties, og vejene bliver farligere (politiet har 18.-20. juli i området haft 600 tilfælde af overtrædelse af hastighedsgrænser, spiritus kørsel, narko kørsel og fund af euforiserende stoffer).

Og MiL er der ikke kun torsdag, fredag og lørdag i uge 29. Forberedelser, opstilling, tung kørsel, afspærringer mv. varer i uger.

Opgiver at være her

Det er et faktum, at MiL for mange beboere, landliggere, fastboende, erhvervsdrivende, medfører meget alvorlige gener. Mange landliggere, nogle har tilknytning til Tisvildeleje gennem generationer, opgiver simpelthen at bruge deres sommerhus midt i den bedste ferieperiode.

Det er der så nogle, der kan lide. Andre – mange andre – kan ikke. Og her er det, at GF kommer på banen med et udspil til tilpasning af MiL til Tisvildelejes kapacitet og områdets egenart.

Udspillet er ikke en håndfuld landliggeres ”vi alene vide tilgang”, men resultatet af en lang proces med utallige møder med MiL (i det omfang MiL ønsker reel dialog om noget som helst), med kommune, med borgmester, med Lokalrådet, med Erhvervsforeningen, med Tisvildelejeforeningen og med stribevis af beboerkontakter.

Udspillet er et oplæg til den dialog, som Borring efterlyser. Vi synes ikke, det går langt nok, andre mener, det går for langt, så mon ikke GF er inde på det rette spor, hvis vi skal komme ud over den eksisterende deadlock?

På et nyligt møde med Gribskov Kommune blev det i hvert fald klart, at der er god samklang i synspunkterne hos de fire store spillere, Grundejerforeningen, Tisvildelejeforeningen, Erhvervsforeningen og Lokalrådet.

Modstanden vokser

Tisvildelejeforeningen ved fra medlemskredsen – og fra i arbejdet i andre fora -, at modstanden mod et MiL i den nuværende størrelse vokser. Modstanden bliver ikke mindre af, at MiL opererer i et lukket rum med sammenflettede selskaber, uden åbenhed om MiLs økonomi, billetsalg, non-profit karakter (i de første år svarede overskuddet til lokale formål pudsigt nok præcis til det kommunale tilskud til MiL!).

Borring er nødt til at erkende, at der er delte meninger om MiL. Uden accept af dette forhold er enhver dialog på forhånd afskåret.

Publiceret 05 December 2018 10:00

SENESTE TV