Højskolen ændrede mit liv

Af Swar Mahammed, 24 år, flygtning fra Syrien Mit navn er Swar Mahammed. Jeg kommer fra Syrien, er 24 år gammel og har været i Danmark i halvandet år. Jeg vil gerne fortælle om mine erfaringer fra mit højskoleophold, som kommunen bevilligede mig i stedet for sprogskolen. Jeg har haft en fantastisk oplevelse på Uldum Højskole, selvom det kun varede 3½ måned. Vi var 105 elever, som kom fra forskellige lande, men langt de fleste var danskere. Heldigvis kunne jeg tale lidt dansk, og kom derfor hurtigt i snak med dem, især de to fyre, som jeg delte værelse med. Efterhånden udviklede mit danske sprog sig, langt bedre end det ville have gjort på sprogskolen, fordi jeg talte dansk fra morgen til aften, og al undervisning selvfølgelig var på dansk. Jeg har naturligvis lært meget om, hvordan dansk undervisning foregår helt anderledes end i Syrien. Det giver mig store muligheder for at kunne komme videre i min uddannelse på universitetet, hvor min store drøm er at læse økonomi. Jeg har også udviklet mig som person, både med hensyn til at kunne samarbejde i grupper, diskutere i klassen og arbejde selvstændigt. Jeg mener selv, at jeg er blevet mere åben over for andre mennesker, og efterhånden fik jeg mange nye gode venner, som jeg stadig har forbindelse med og besøger. Vi havde mange gode oplevelser sammen, både på skolen og på ture, som gik til mange forskellige steder bl.a. Himmelbjerget og Moesgaard Museum i Århus. Hele skolen var på en uges tur til Bruxelles, hvor vi så og oplevede meget og fik viden om, hvordan livet er i et andet land. Et højskoleophold giver mange positive erfaringer, og jeg kan anbefale det til alle unge mellem 18 og 30 år, hvis de gerne vil lære mere om dansk kultur, men de skal selvfølgelig kunne tale lidt dansk først, så de hurtigt kan komme i gang. Mit højskoleophold er den bedste oplevelse i hele mit liv, for jeg har lært rigtig meget, som jeg kan bruge i fremtiden, og samtidig fik jeg mange gode venner. Jeg vil virkelig ønske, at alle unge flygtninge, der bor i Gribskov Kommune, får samme mulighed.

Publiceret 30 September 2017 00:00

SENESTE TV

Skoleelever i Gilleleje skal være lydforskere

undervisning Elever fra 4- 6. klasse i Gilleleje kan nu blive forskere for en dag. Temaet er lyd og eleverne kan prøve at arbejde og tænke som en forsker, og øve sig i at være nysgerrige, systematiske og observante. Skoleklasserne kan besøge Gilleleje Bibliotek, hvor bibliotekarer sammen med elevernes lærere står klar til at guide eleverne gennem ni forskellige aktiviteter fordelt på tre stationer: Mærk lyden, brug lyden og kend lyden. Skoleprogrammet er en del af den landsdækkende videnskabsfestival Forskningens Døgn, som hvert år finder sted i april.

Gilleleje Bibliotek har tilmeldt sig programmet og inviteret lokale skoleklasser til at deltage sammen med 113 andre folkebiblioteker over hele landet. Programmet kører fra 24. april til 24. maj.

Ud over Skoleprogrammet kan eleverne deltage i en landsdækkende skolekonkurrence, hvor eleverne konkurrerer i at indsamle lydoptagelser til forskningsprojektet ’Lyden af Danmark’. Konkurrencen kulminerer med et stort finaleshow 28. maj på DOKK1 i Aarhus, hvor den klasse, der har indsamlet flest lydoptagelser, kåres som vinder.

gs