DEBAT: Hvilken hverdag skal vores børn have?

Af
Lise Müller (SF)

kandidat til Folketinget

Løvspringsvej 12, Charlottenlund

debat Forleden behandlede Folketinget et forslag fra SF om at indføre minimumsnormeringer i børneinstitutioner. Mange steder i landet er der nemlig ikke de tre børn per voksen i vuggestuerne og seks børn per voksen i børnehaverne, som pædagogernes fagforening, BUPL, anbefaler. Dagligdagen har pædagoger og pædagogiske assistenter i landets børneinstitutioner længe forsøgt at råbe op om. Der er siden 2007 nedlagt cirka 1.000 institutioner, og den centralisering har betydet store institutioner med langt flere børn. Der er også færre voksne per barn end tidligere. I Gribskov Kommune er der for eksempel 3,4 børn per ansat i vuggestuerne og 6,3 i børnehaverne. Forskellen til den anbefalede normering betyder konkret, at der mangler henholdsvis op til 29 timers pædagogisk personale om ugen i en gruppe med 12 vuggestuebørn og 10 timer om ugen i en gruppe med 21 børnehavebørn.

Jeg tror ikke, nogen er uenige i, at børn skal have gode, trygge rammer, hvor de kan udvikle sig. Forskellen er bare, om man vil prioritere midlerne til det. På nuværende tidspunkt mangler der ifølge BUPL 4.000 ansatte for at nå minimumsnormeringen. Det koster to milliarder kroner. De penge kan ikke findes i den stramme kommunale økonomi, men vi kunne finde dem i fællesskab ved at droppe konsulentbistand for 1,5 milliarder kroner, som regeringen har øget deres forbrug med eller ved at øge formueskatten på 0,5 procent. De mindste kommer tidligt i institution, og de skal have det godt med gode, rolige og trygge rammer, hvor de kan udvikle sig. Det er i mange tilfælde ikke optimale rammer til netop det gode, trygge og udviklende børneliv, der burde skabes. For mig er det mærkeligt al den stund, at man tænker, at vi bliver klogere og gør tingene bedre i dag end tidligere. Alligevel prioriterer vi ikke børnene. Desværre blev forslaget om minimumsnormeringer nedstemt og efter at have set DR´s dokumentar er det endnu mere uforståeligt.

Publiceret 21 March 2019 16:00

SENESTE TV

Skoleelever i Gilleleje skal være lydforskere

undervisning Elever fra 4- 6. klasse i Gilleleje kan nu blive forskere for en dag. Temaet er lyd og eleverne kan prøve at arbejde og tænke som en forsker, og øve sig i at være nysgerrige, systematiske og observante. Skoleklasserne kan besøge Gilleleje Bibliotek, hvor bibliotekarer sammen med elevernes lærere står klar til at guide eleverne gennem ni forskellige aktiviteter fordelt på tre stationer: Mærk lyden, brug lyden og kend lyden. Skoleprogrammet er en del af den landsdækkende videnskabsfestival Forskningens Døgn, som hvert år finder sted i april.

Gilleleje Bibliotek har tilmeldt sig programmet og inviteret lokale skoleklasser til at deltage sammen med 113 andre folkebiblioteker over hele landet. Programmet kører fra 24. april til 24. maj.

Ud over Skoleprogrammet kan eleverne deltage i en landsdækkende skolekonkurrence, hvor eleverne konkurrerer i at indsamle lydoptagelser til forskningsprojektet ’Lyden af Danmark’. Konkurrencen kulminerer med et stort finaleshow 28. maj på DOKK1 i Aarhus, hvor den klasse, der har indsamlet flest lydoptagelser, kåres som vinder.

gs