Hvad kan man bruge Helsinge gadekær til om vinteren? Det spørgsmål stiller Conny Nielsen.

Hvad kan man bruge Helsinge gadekær til om vinteren? Det spørgsmål stiller Conny Nielsen. Nana Reimers /

Skal gadekæret laves om til skøjtebane?

Af
Jeppe Hekov

dybfrossent Hvordan får man mere liv i Helsinges gågade? Det spørgsmål har læsere i debatindlæg stillet igen og igen.

Hos Gadekærforeningen har man længe lagt hovedet i blød, og formand Conny Nielsen har nu et helt konkret forslag til, hvad der kan være med til at skabe en levende bymidte: Gadekæret skal om vinteren laves om til en skøjtebane.

"I de gode gamle dage kunne man løbe på skøjter på gadekæret. Det kunne være rigtig fedt, hvis vi kunne genoplive det. Det vil give noget hygge og fællesskab, at man kan tage derned og stå på skøjter og købe lidt varmt at drikke," siger hun og fortsætter:

"Det er ikke kun for de små. Det er også for de unge og vokse. Det kunne samle hele byen."

Kender du nogen?

Endnu er ideen om en skøjtebane stadig kun på idé-stadiet. Conny Nielsen ved endnu ikke, hvordan det rent praktisk ville kunne lade sig gøre. Her håber hun også, at lokalsamfundet vil stimle sammen.

"Det kan være, at der er nogen, der kender nogen. Måske sidder der en entreprenør derude, der ved præcis, hvordan man skal gribe det an. Jeg ved heller ikke, hvad det koster, men drømmen er at vi kan få samlet penge ind, så banen kan komme op at stå i januar," siger hun.

Idéen med skøjtebanen er også et modsvar til de mange kritiske tunger, der beskylder de lokale butikker og erhvervsdrivende for ikke at gøre nok for bymidten.

"Vi får ofte skudt i skoene, at vi ikke gør nok for at skabe liv. Jeg kan kun sige, at vi arbejder på fuld tryk hele tiden. Men vi bliver konstant mødt af negativitet. Bare se på juleoppyntningen. Det er nok kommunen, der betaler for det, lyder det ofte. Men nej, det er de erhvervsdrivende, der sørger for, at byen ser hyggelig ud."

"Sådan er det med meget. Lige meget hvad vi gør, synes nogle folk, at byen står stille. Men se på parkeringspladserne. De er altid godt fyldte. Folk går bare ikke i gågaden, de er inde i butikkerne."

"Det er heller ikke nødvendigvis en skøjtebane, vi skal lave. Det kan være alt muligt. Nu kaster vi bolden op, og så kan folk melde tilbage, hvad de synes," siger Conny Nielsen.

Har du nogle input til en mulig skøjtebane, kan du skrive til Conny Nielsen på info@troldeshop.com.

Publiceret 30 November 2018 11:38

SENESTE TV

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs