Gymnasieeleven Sofie Voss Thorsen kan lidt ud over det sædvanlige. Og så endda i nogle fag så umiddelbart forskellige som tysk og matematik.
Gymnasieeleven Sofie Voss Thorsen kan lidt ud over det sædvanlige. Og så endda i nogle fag så umiddelbart forskellige som tysk og matematik.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Gymnasielærer er lamslået: ’Jeg har aldrig oplevet noget lignende’

Den 17-årige gymnasieelev Sofie Voss Thorsen fra Gribskov Gymnasium er ikke helt almindelig. Faktisk er hun temmelig usædvanlig, hvilket gik op for flere af hendes lærere ved allerførste møde

Af Siff Camilla Kingod








Som hun sidder der på kontoret, med sit lidt generte smil og sit lange mørke hår, der indrammer det kønne unge ansigt, ligner Sofie Voss Thorsen en ganske almindelig gymnasieelev. Men helt almindelig er hun altså ikke. For da den dengang 16-årige pige begyndte i 1.g på Gribskov Gymnasium sidste år, gik det hurtigt op for lærerstaben, at her var en elev ud over det sædvanlige. Sofie Voss Thorsen imponerede øjeblikkeligt sine lærere med sit talent inden for såvel sprog som naturvidenskab.

”Allerede fra dag ét gik det op for mig, at der sandelig var én, der kunne noget her. Og matematiklæreren og jeg var meget hurtigt klar over, at der skulle noget ekstra til. Og ikke bare en lille smule. Men vildt meget,” siger Birgit Kastberg, der underviser i tysk og med begejstring fortæller om sin elevs evner. Evner, der bevirkede, at Sofie Voss Thorsen i 1.g kunne deltage i talentudvikling i tysk sammen med elever fra 3.g højniveau-hold og overgå dem alle ved en prøve på Goethe-instituttet, hvor også voksne fra erhvervslivet deltog.

Mens tysklæreren roser hende, kigger Sofie Voss Thorsen en smule forlegent på Ugepostens udsendte, som sidder med til bords på kontoret for at blive lidt klogere på det unge talent.


Tog toppoint på Goethe-instituttet

”Birgit fortalte mig, at der var det her certifikat, og jeg syntes, at det lød rigtig spændende. Især det at det kunne give adgang til at læse på et tysk universitet, ” siger Sofie Voss Thorsen og forsætter, mens forlegenheden langsomt fordufter:

”Så i april tog jeg et Goethe-certifikat – B2 – inde på Goethe-instituttet i København, og nu vil jeg så gerne tage C1-certifikatet. Det viser, at man har et bestemt internationalt niveau i tysk.”

”Der er seks niveauer. B2 er det fjerde og giver faktisk adgang til at læse i Tyskland. Og her klarede Sofie sig som den bedste, med højeste point. Og når hun i år tager en C1'er, så er hun oppe på modersmålsniveau. Det er der, man er, når man snakker om C-niveauet,” forklarer Birgit Kastberg, der opfordrede sin tyskelev til at forberede sig til certifikatet i timerne.

”Fordelen var, at det gav Sofie noget at arbejde med, når hun var færdig med det, de andre var længere tid om. Så tog hun det frem. Det er materiale til selvstudium og beregnet på, at man selv sætter sig ind i det og går til prøve.”


Slugte frivilligt en tysk grammatikbog

Det tyske sprog har tiltalt Sofie Voss Thorsen, lige siden hun stiftede bekendtskab med det i 6. klasse.

”Det har altid faldet mig nemt, og jeg har altid godt kunnet lide det. Jeg har kunnet høre det og føle det, og så er det meget systematisk med grammatikken. Det gav bare altid mening, for der var altid noget, så man kunne gøre det rigtigt,” siger gymnasieeleven.

”Og så har du fortalt, at du læste en grammatik fra ende til anden. Bare sådan,” indskyder Birgit Kastberg, hvilket får Sofie Voss Thorsen til grinende at forklare:

”Nåh, jow. Det var jo fordi, at der hurtigt kom nogle spørgsmål, hvor man bare fik en eller anden hurtig forklaring. Og så havde min mor derhjemme en gammel grammatikbog, som jeg så læste i. Og så lærte jeg det.”

”Og det er altså en grammatikbog, vi ikke bruger længere, fordi den er for svær,” kommenterer tysklæreren imponeret.

Sofie Voss Thorsen lader sig ikke mærke af tysklærerens begejstring. At hun formåede at lære sig selv den tyske grammatik uden ad, tilskriver hun blandt andet sin gode hukommelse.

”Jeg tror, det hjælper, at jeg husker godt. Når jeg læser ting, så kan jeg huske næsten alt det, der står,” forklarer hun uden at lyde pralende.

”Ja, jeg behøver bare forklare noget én gang – selv noget jeg typisk tager i 3.g som fx konjunktiver, så kører det. Normalt skal eleverne have ting fortalt op til 8-10 gange,” supplerer Birgit Kastberg.


Sofies evner var helt fjollede

Den erfarne tysklærer sætter ikke gymnasieelevens lys under en skæppe.

”Jeg har aldrig oplevet noget lignende,” siger Birgit Kastberg om Sofie Voss Thorsens evner. ”Selvom jeg selvfølgelig har oplevet mange dygtige elever gennem tiden. Sofie ville uden vanskeligheder kunne have taget studentereksamen i tysk efter 1.g – og også med topkarakterer. Det er der slet ingen tvivl om.”

Den vurdering er matematiklærer, Kim Larsen, der netop har sluttet sig til selskabet, enig i.

”Det var helt fjollet,” udtaler han om Sofie Voss Thorsens matematikevner, som han hurtigt satte sig for at afprøve.


Algebraens fundamentalsætning

” Jeg kan huske, at vi havde noget algebra. Og jeg gav dig nogle opgaver med andengradspolynomier. Det havde du styr på, ” siger han direkte henvendt til sin elev, der smilende nikker.

”Og så strammede jeg skruen lidt og gav dig nogle lidt sværere opgaver, som du løste på fem minutter. Så begyndte jeg at spørge dig i pausen ' kan du sådan noget med komplekse tal?' Det kunne du, så jeg blev ved med at stille dig spørgsmål på et lidt højere plan. Og så troede jeg, at jeg havde dig, da jeg spurgte 'kan du faktualisere polynomier under negativ diskriminant?'. Da stod du sådan og kiggede og jeg tænkte 'ah, nu har vi Sofie'. Lige indtil jeg sagde, hvad det var. Så var det bare, fordi du ikke forstod ordet. Og så sagde du: 'Nå, mener du algebraens fundamentalsætning?' Og det var lige præcis det, jeg mente,” siger Kim Larsen og konkluderer: ”Du har snuset til mange ting på et meget højt niveau. Jeg har aldrig oplevet nogen, der i den grad har dyrket matematikken, inden de startede i gymnasiet.”


Undervisningsassistent for yngre matematiktalenter

Allerede tidligt stiftede Sofie Voss Thorsen bekendtskab med avanceret matematik.

”Jeg blev tilknyttet TalentCamp.dk i 7. klasse. Og tog på camps og fik noget ekstra matematik nogle weekender om året. Nu er jeg selv undervisningsassistent på Camp.dk. Her går jeg rundt og hjælper nogle af dem fra 7.-9.klasse.”

TalentCamp er en organisation, der giver talentfulde børn og unge mulighed for at dygtiggøre sig på et meget højt niveau. Og her har Sofie Voss Thorsen oplevet at blive presset til sit yderste.

”Jeg har prøvet noget, hvor jeg tænkte, det her er virkelig svært, sådan helt sindssygt,” siger hun.

” Ja, man kan altid stramme skruen,” bemærker Kim Larsen og vækker latter om bordet.

Sofie Voss Thorsen tilføjer grinende: ”Specielt i matematik.”


Lader Sofie sejle sin egen sø

Mens Birgit Kastberg blidt strammer tyskskruen – ved at understøtte Sofie Voss Thorsens egen lærelyst med ugentlig eneundervisning i spisefrikvarteret, opfordre og give plads til selvstudium i timerne og ved at foranstalte et to-ugers studieophold i Bonn hos en tysk familie, som gymnasieeleven boede hos i sommerferien – strammer Kim Larsen ikke umiddelbart matematikskruen. Han lader med egne ord 'Sofie sejle sin egen sø' og giver hende lov til at lave andre ting i timerne, når matematikopgaverne er løst på rekordtid.

” Sofie gennemgår det samme stof som de andre, for jeg tror, det er for farligt at gå for hurtigt frem, der er jo stadig beviserne og argumentationen,” siger han og tilføjer henvendt til Sofie: ”Jeg føler stadig, at du lærer noget. Du får styr på noget teori.”

Sofie Voss Thorsen nikker: ”Ja, mange af de beviser, vi gennemgår, har jeg ikke set før. Jeg har jo ikke set alle ting, som man skal igennem i gymnasiet,” tilkendegiver hun.

”Men der er ingen tvivl om at satte man fart på, så kunne Sofie sagtens komme der ud af. Fagligt ville hun godt kunne have lært sig det nødvendige og gennemført en hel studentereksamen med topkarakterer i 1.g. Men der er også meget andet end det faglige, og jeg synes jo det sundeste er at tage de tre år i gymnasiet. Man skal jo også have modenheden med,” argumenterer Kim Larsen.

”Og så er der jo også alle de andre fag,” supplerer Birgit Kastberg. ”De giver dig en bredere viden, så det ikke bliver så smalt.”


Sofies valg

”Men hvad tænker du egentlig selv? Kunne du godt have tænkt dig at have afsluttet 3.g i 1.g og så bare springe videre på universitet?” spørger Kim Larsen det unge talent.

”Det ved jeg ikke helt,” svarer hun tøvende. ”Nogen gang tænker jeg, at det kunne have været fedt nok at prøve at gøre det. Men så er der jo alt det med det sociale og gymnasiefester og sådan noget. Det er jo fedt. Og det ville man misse, hvis man bare sprang på universitetet. Der ville man være meget yngre end sine medstuderende, og det ville måske ikke have været så fedt. Men fagligt kunne det være megafedt,” pointerer hun.

På trods af at Sofie Voss Thorsen bruger både skoletid og fritid på sine akademiske interesser, forsikrer hun, at hun sagtens kan få tid til både det sociale og det faglige.

”Det er helt uproblematisk,” bedyrer hun og bekræfter, at der er tid til at være social og feste, når hun vil. Og det vil hun.

For selvom den 17-årige 2.g'er ganske vist er et usædvanligt talent, er hun samtidig også en helt almindelig teenager. En teenager, der gerne vil være sammen med og feste med sine jævnaldrende kammerater, der på ingen måde ser skævt til eliteeleven. Ja, Sofie Voss Thorsen formår tilsyneladende ubesværet og på charmerende vis at være begge dele: Et usædvanligt akademisk talent og en ganske almindelig teenager, der går op i, at det mørke hår sidder, som det skal, så hun ser helt rigtig ud på det billede, der skal i avisen.


Publiceret: 30. November 2017 10:04

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Ugeposten Gribskov

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt