Steen Meldgaard fra Garia med en af de City EC-modeller, som skal være med til at bane vejen for den danske producent af elektriske varevogne. Foto: Jens Overgaard

Steen Meldgaard fra Garia med en af de City EC-modeller, som skal være med til at bane vejen for den danske producent af elektriske varevogne. Foto: Jens Overgaard

Dansk bilfabrik har store forventninger til ny, praktisk elbil

Der bliver et stort behov for små elektriske og praktiske varebiler inden for de kommende år, forudser Garia, der producerer elektriske ladbiler fra fabrikken i Viborg

Af
Jens Overgaard

produktion Danmark har i stilhed fået en større bilproduktion i gang, og mulighederne er store i en verden, der for alvor er ved at omstille sig til elektriske biler.

Det er nemlig batterier, som er hjertet i de køretøjer, som forlader produktionshallerne hos Garia i Viborg, der ellers har slået sit navn fast som producent af golfbiler i den eksklusive ende, men de seneste tre-fire år har gearet op for såkaldte Utility-køretøjer.

Det er små ladvogne, som kan bygges op til ethvert formål, og som der er kommet gang i produktionen af i Viborg.

Her bygges der samlet set 1.000 køretøjer om året, når både golfbiler og Utility-køretøjer tages med. En stor ordre til Post Nord på hele 1.200 biler over en årrække har været med til at sætte yderligere gang i produktionen.

To grupper

Erhvervskøretøjerne er delt op i to hovedgrupper, der hedder "facility management" og "last mile delivery" og retter sig henholdsvis mod f.eks. kommuner, parker, boligforeninger og gartnere samt firmaer inden for nærdistribution som pakkepostfirmaer som UPS eller Post Nord. Derudover har Facebook købt fire biler til det nye, store datacenter på Fyn.

Viften af muligheder for firmaet er bred, vurderer Steen Meldgaard, som er international key account manager hos Garia. Det sker, i takt med at politikerne i en række byer stiller krav om miljøvenlig og emissionsfri transport ved indkøb af køretøjer til offentlige myndigheder, som det bl. a. netop er sket i København.

"Der er også opgaver med transport, som skal løses inde i byerne. Og her har man i dag i stort omfang kun de gamle dieseldrevne biler, som man efterhånden er ved at få øje på. Vores elbiler er ikke alene mere miljøvenlige, de er også billigere," siger Steen Meldgaard.

Priserne for Garia Utility-modellerne afhænger meget af rækkevidde og cargo-kassen. De ligger fra 14.000 euro - eller 105.000 kr. plus moms for den billigste model til 34.000 euro eller 254.000 kr. plus moms for den dyreste.

Rent praktisk foregår produktionen ved, at man her samler bilerne med dele fra en række underleverandører.

Jysk investerede for en halv snes år siden i Garia. Jacob Brunsborg, der er søn af erhvervsmanden Lars Larsen, er i dag en del af firmaet.

Siden har Jysk og Lars Larsen sat yderligere midler i firmaet, som har haft en række år med røde tal i millionstørrelsen.

FAKTA

Garia:

    Har hovedsæde i Greve og produktion i Viborg sammen med JP Group.

    Produktionen er på omkring 1.000 køretøjer om året, fordelt på golfbiler og Utility-køretøjer til erhverv.

    Garia har også produktion af golfbiler i amerikanske Houston, Texas.

Publiceret 30 April 2019 14:05

Gå med 30 km ad Klosterruten

motion På lørdag 29. juni er det på med vandreskoene, hvis man vil med på en ca. 30 km lang vandretur på en del af Klosterruten. I spidsen går turlederne i Dansk Vandrelaug Hans Henrik Kleinert og Ingelise Kvorning.

"Vi starter i Esrum og går langs Esrum Sø gennem Gribskov, passerer Stjernen, der er centrum for de snorlige jagtveje, som Kong Christian den 5. anlagde, og fortsætter langs Store Grib Sø. Vi passerer Mor Grib's hule, kommer også forbi Æbelholt Kloster og slutter i Hillerød," fortæller de i en pressemeddelelse fra Dansk Vandrelaug.

Øvelser og små lege

Ud over at man får motion, vil der være forskellige indslag på turene som for eksempel 'Walk and Talk', særlige øvelser og små lege, hvor man bruger alle dele af kroppen, også hjerne og hjerte, og der vil være information om seværdigheder på turen.

Der bliver pauser undervejs til at nyde medbragt mad og drikke, inden turen slutter ved Hillerød station ca. kl. 16.30.

Turen starter kl. 9 ved Esrum skole, når bussen fra Saltum ankommer.

Det koster 30 kr. at deltage, hvis man ikke er medlem af Dansk Vandrelaug.

jesl