Farven blå fik sit absolutte gennembrud, da Bugatti før Krigen valgte den som sin farve. I dag er blå på vej frem igen – og i Japan endda som symbolet på økologi.

Farven blå fik sit absolutte gennembrud, da Bugatti før Krigen valgte den som sin farve. I dag er blå på vej frem igen – og i Japan endda som symbolet på økologi.

Verden over: Her er favoritfarven

Hvilken farve symboliserer økologi i Japan? Kan det passe, at amerikanerne er vilde med beige biler? Og hvordan er det med Danmark, er farven hvid fortsat den mest populære?

Af
Flemming Haslund

MODEFARVER Hvordan vælger du farve til din bil? Efter hvad der ser godt ud – det gør nogle. Eller efter, hvad der sikrer bilen en så høj pris som muligt, når den en dag skal sælges – det gør mange.

Hvis du tilhører den sidste gruppe – gensalgs-gruppen - skal du i den grad gå efter en hvid bil. For netop dén farve er den i særklasse mest populære farve i bilverdenen. Det viser en opgørelse, som lakvirksomheden Axalta netop har offentliggjort.

Undersøgelsen viser videre, at hvid er bilejerne førende farvevalg til biler verden over i 2018. Hvid på førstepladsen med forbløffende 38 procent og med markant afstand ned til nummer to, sort (18 procent) og tredjepladsen, som blev delt mellem sølv og grå (12 procent).

Men den hvide farve er under pres. Således er sort steget i popularitet i alle verdensdele – her i Europa med to procent.

"Vi ser en ny tendens mod varmere nuancer og farvekombinationer med sort, der udfordrer hvids førerposition," forklarer Nancy Lockhart fra Axalta.

"Selvom de neutrale farver stadig udgør hovedlinjerne, ser vi tegn på, at farverne kommer tilbage og ændrer billandskabet. Når vi ser bort fra de neutrale farver, er blå den mest populære, med hele syv procent af markedet, lige som vi ser stigninger og større interesse for orange og bronze."

Afdæmpede farver

Ikke desto mindre er det mere afdæmpede farver, vi europæiske bilister foretrækker. Undersøgelsen viser, at Europa oplever en stigende tendens for farven grå, men stigningen er dog på blot to procent.

Men hvordan vælger bilister farve på deres bil andre steder i verden? Og hvis du har en forestilling om, at guld er populært visse steder i verden, bliver du ikke overrasket. Hør bare:

Asien: Selv med et fald på én procent er gul/guld stadig mest populære i Indien og Kina. Blå relanceres som en økologisk venlig nuance i Japan, og i Korea steg sort med to procent.

Nordamerika: Brun/beige oplever en stigning på to procent i forhold til året før, hvilket er den største stigning for nogen region.

Sydamerika: Rød er nu nede på otte procent, hvilket gør at regionen nu ligger lige efter Nordamerika.

Bilfarver verden over

Europa: Hvid er fortsat den store modefarve

Asien: Jo, guld er fortsat populært

Japan: Blå opfattes som en økologisk farve

Nordamerika: Brun og beige er populært

Sydafrika: Røds popularitet er faldende

Publiceret 23 January 2019 12:08

Påskemarch med Idrættens Venner

arrangement Langfredag 19. april holder Idrættens Venner i Tisvilde den traditionelle påskemarch for 42. gang.

Marchen foregår i det skønne Tisvilde Hegn og Troldeskoven, hvor deltagerne kan vælge mellem at gå enten 12, 20 eller 30 km i det tidlige forår. Specielt den korte rute er velegnet for en familieudflugt, da den overalt går ad gode og farbare stier.

Man kan starte på alle ruter fra kl. 8 fra Idrætshuset, Hovedgaden, hvor også sekretariatet har hovedkvarter. Her kan deltagerne købe startkort indtil kl. 10 på 30 km-ruten, kl. 11 på 20 km-ruten og kl. 12 på den korte rute.

Rasteplads med grill

Rastepladserne er igen ved Stængehus og Bækkebro, hvor det vil være muligt at få lidt at spise og drikke undervejs.

På Bækkebro har man taget den store grill med, hvor man kan købe grillpølser. Der er selvfølgelig også varme og kolde drikke.

Alle skal være i mål kl. 16.

Hvis man ønsker at gå ruten, koster det 20 kr. Skal der medalje med, koster det 40 kr. For børn under 15 år inklusive medalje koster det 30 kr. Der er kontant betaling.

Overskuddet går til ungdomsarbejdet i Tisvildeleje Gymnastik Forening.

jesl

Frivilligheds-messe for foreningerne

arrangement Under overskriften 'Netværk gør stærk' inviterer Frivilligt forum Gribskov alle frivillige foreninger - kulturelle-, sociale- og idrætsforeninger - til fælles møde for at styrke kendskab til, hvilke foreninger der er, og hvad de står for.

Det foregår lørdag 27. april kl. 14-17 i Kulturhuset, Skolegade 43, Helsinge.

Ved hjælp af udstillingsboder og små 'speed-dating-møder' vil man blive klogere på, hvad frivillighed står for i Gribskov Kommune.

Frivillig forum håber med arrangementet, at være med til at styrke frivilligheden og bringe mange forskellige foreninger sammen, så både de og andre ude fra, kan blive klogere på hvem foreningerne er og hvad de kan bruges til.

Alle kan få en bod

"Hvis vi kender hinanden, bliver vi også meget bedre til at bruge hinanden," siger formand for Frivilligt Forum Ole Thomsen i en pressemeddelelse.

Alle foreninger der deltager, får mulighed for at få en bod, hvor de kan præsentere deres aktiviteter.

Der vil også på dagen være et par fælles oplæg.

jesl