Farven blå fik sit absolutte gennembrud, da Bugatti før Krigen valgte den som sin farve. I dag er blå på vej frem igen – og i Japan endda som symbolet på økologi.

Farven blå fik sit absolutte gennembrud, da Bugatti før Krigen valgte den som sin farve. I dag er blå på vej frem igen – og i Japan endda som symbolet på økologi.

Verden over: Her er favoritfarven

Hvilken farve symboliserer økologi i Japan? Kan det passe, at amerikanerne er vilde med beige biler? Og hvordan er det med Danmark, er farven hvid fortsat den mest populære?

Af
Flemming Haslund

MODEFARVER Hvordan vælger du farve til din bil? Efter hvad der ser godt ud – det gør nogle. Eller efter, hvad der sikrer bilen en så høj pris som muligt, når den en dag skal sælges – det gør mange.

Hvis du tilhører den sidste gruppe – gensalgs-gruppen - skal du i den grad gå efter en hvid bil. For netop dén farve er den i særklasse mest populære farve i bilverdenen. Det viser en opgørelse, som lakvirksomheden Axalta netop har offentliggjort.

Undersøgelsen viser videre, at hvid er bilejerne førende farvevalg til biler verden over i 2018. Hvid på førstepladsen med forbløffende 38 procent og med markant afstand ned til nummer to, sort (18 procent) og tredjepladsen, som blev delt mellem sølv og grå (12 procent).

Men den hvide farve er under pres. Således er sort steget i popularitet i alle verdensdele – her i Europa med to procent.

"Vi ser en ny tendens mod varmere nuancer og farvekombinationer med sort, der udfordrer hvids førerposition," forklarer Nancy Lockhart fra Axalta.

"Selvom de neutrale farver stadig udgør hovedlinjerne, ser vi tegn på, at farverne kommer tilbage og ændrer billandskabet. Når vi ser bort fra de neutrale farver, er blå den mest populære, med hele syv procent af markedet, lige som vi ser stigninger og større interesse for orange og bronze."

Afdæmpede farver

Ikke desto mindre er det mere afdæmpede farver, vi europæiske bilister foretrækker. Undersøgelsen viser, at Europa oplever en stigende tendens for farven grå, men stigningen er dog på blot to procent.

Men hvordan vælger bilister farve på deres bil andre steder i verden? Og hvis du har en forestilling om, at guld er populært visse steder i verden, bliver du ikke overrasket. Hør bare:

Asien: Selv med et fald på én procent er gul/guld stadig mest populære i Indien og Kina. Blå relanceres som en økologisk venlig nuance i Japan, og i Korea steg sort med to procent.

Nordamerika: Brun/beige oplever en stigning på to procent i forhold til året før, hvilket er den største stigning for nogen region.

Sydamerika: Rød er nu nede på otte procent, hvilket gør at regionen nu ligger lige efter Nordamerika.

Bilfarver verden over

Europa: Hvid er fortsat den store modefarve

Asien: Jo, guld er fortsat populært

Japan: Blå opfattes som en økologisk farve

Nordamerika: Brun og beige er populært

Sydafrika: Røds popularitet er faldende

Publiceret 23 January 2019 12:08