Farven blå fik sit absolutte gennembrud, da Bugatti før Krigen valgte den som sin farve. I dag er blå på vej frem igen – og i Japan endda som symbolet på økologi.

Farven blå fik sit absolutte gennembrud, da Bugatti før Krigen valgte den som sin farve. I dag er blå på vej frem igen – og i Japan endda som symbolet på økologi.

Verden over: Her er favoritfarven

Hvilken farve symboliserer økologi i Japan? Kan det passe, at amerikanerne er vilde med beige biler? Og hvordan er det med Danmark, er farven hvid fortsat den mest populære?

Af
Flemming Haslund

MODEFARVER Hvordan vælger du farve til din bil? Efter hvad der ser godt ud – det gør nogle. Eller efter, hvad der sikrer bilen en så høj pris som muligt, når den en dag skal sælges – det gør mange.

Hvis du tilhører den sidste gruppe – gensalgs-gruppen - skal du i den grad gå efter en hvid bil. For netop dén farve er den i særklasse mest populære farve i bilverdenen. Det viser en opgørelse, som lakvirksomheden Axalta netop har offentliggjort.

Undersøgelsen viser videre, at hvid er bilejerne førende farvevalg til biler verden over i 2018. Hvid på førstepladsen med forbløffende 38 procent og med markant afstand ned til nummer to, sort (18 procent) og tredjepladsen, som blev delt mellem sølv og grå (12 procent).

Men den hvide farve er under pres. Således er sort steget i popularitet i alle verdensdele – her i Europa med to procent.

"Vi ser en ny tendens mod varmere nuancer og farvekombinationer med sort, der udfordrer hvids førerposition," forklarer Nancy Lockhart fra Axalta.

"Selvom de neutrale farver stadig udgør hovedlinjerne, ser vi tegn på, at farverne kommer tilbage og ændrer billandskabet. Når vi ser bort fra de neutrale farver, er blå den mest populære, med hele syv procent af markedet, lige som vi ser stigninger og større interesse for orange og bronze."

Afdæmpede farver

Ikke desto mindre er det mere afdæmpede farver, vi europæiske bilister foretrækker. Undersøgelsen viser, at Europa oplever en stigende tendens for farven grå, men stigningen er dog på blot to procent.

Men hvordan vælger bilister farve på deres bil andre steder i verden? Og hvis du har en forestilling om, at guld er populært visse steder i verden, bliver du ikke overrasket. Hør bare:

Asien: Selv med et fald på én procent er gul/guld stadig mest populære i Indien og Kina. Blå relanceres som en økologisk venlig nuance i Japan, og i Korea steg sort med to procent.

Nordamerika: Brun/beige oplever en stigning på to procent i forhold til året før, hvilket er den største stigning for nogen region.

Sydamerika: Rød er nu nede på otte procent, hvilket gør at regionen nu ligger lige efter Nordamerika.

Bilfarver verden over

Europa: Hvid er fortsat den store modefarve

Asien: Jo, guld er fortsat populært

Japan: Blå opfattes som en økologisk farve

Nordamerika: Brun og beige er populært

Sydafrika: Røds popularitet er faldende

Publiceret 23 January 2019 12:08

Amanda og Piazzolla i Tisvilde Bio

Film Så er der nye film på plakaten i Tisvilde Bio. En af dem er filmen 'Amanda'.

Den syvårige Amanda mister sin mor ved et terrorangreb i Paris. Det ændrer på alle måder hendes liv. Hendes onkel, David er lidt af en dagdriver og er løsansat i parkvæsenet. Han har et nært forhold til sin niece men slentrer ellers gennem livet på bedste beskub. En aften skal han mødes med sin kæreste og Amandas mor for at fejre hendes nyerhvervede kørekort. Han er som sædvanligt for sent på den. Da han ankommer er det utænkelige sket. Terrorens har stukket sit afskyelige fjæs frem.

David skal nu ud over chokket og tabet også tage vare på sin lille niece, men hvordan kommer de videre i livet og bringer håbet tilbage. Der er rørende scener i filmen, som når David i et forsøg på at glemme smider søsterens tandbørste ud. Amanda opdager helt sønderknust, at morens tandbørste er væk. Det er her i dagligdagens praktiske detaljer, at traumet slår igennem. Den slags detaljer blænder kameraerne normalt ned for, men her eksponeres savnet, så det gør ondt. Filmen vises 21., 22., 24. og 25. august klokken 20 samt 23. august klokken 15.

Dokumentar

'Piazzolla – The years of the Shark' er en dokumentarfilm om argentineren Astor Piazzolla (1921-1992). Han var et musikalsk geni, der formåede at forny tango-genren.

Filmen går tæt på manden og myten, og sammen med sønnen Daniel dykkes der ned i private lyd- og videooptagelser. Han var en af de største bandoneón-spillere i verden. Det er et instrument, der har meget tilfælles med harmonikaen. Han genopfandt tangoen som finkultur, der førte tangoen ind i koncertsalene. Den slags gjorde man ikke ustraffet. Tangoen var ikke længere en folkelig tilbedt dansemusik og nationalkultur, og befolkningen i hjemlandet Argentina var rasende. Han var slet og ret forræder. Dokumentaren vises 25. august klokken 16 og 28. august klokken 20.