De adaptive fartkontroller havde vanskeligt ved at se og forstå de andre biler, når der skiftes vognbane og flettes.

De adaptive fartkontroller havde vanskeligt ved at se og forstå de andre biler, når der skiftes vognbane og flettes.

Førerassistenter dumper på stribe

En uvildig organisation har testet i alt ti avancerede førerassistenter – konklusionen er, at føreren aldrig må forlade sig på assistent-systemet

Af
Flemming Haslund

FØRERASSISTENTER Den uafhængige sikkerhedsorganisation Euro NCAP, der hidtil har været mest kendt og anerkendt for sine crashtest, har netop udvidet sit område til også at undersøge forskellige former for elektronisk sikkerhedsudstyr samlet under det fælles navn førerassistenter.

Her tester de forskellige former for adaptive fartkontroller og vognbaneassistenter. Organisationen har netop gennemført test af i alt ti biler med førerassistenter – blandt dem Audi og BMW samt Tesla, men også billigere som Ford og Toyota.

Euro NCAP tester ti biler med avancerede førerassistenter – ingen af de ti biler gennemførte testen optimalt.

Euro NCAP tester ti biler med avancerede førerassistenter – ingen af de ti biler gennemførte testen optimalt.

Baggrunden for testen er først og fremmest, at netop denne type sikkerhedsudstyr breder sig hurtigt i øjeblikket. Så testorganisationen har testet i alt ti biler med forskellige førerassistenter, nemlig den adaptive fartpilot Adaptive Cruise Control, forkortet ACC.

De ti biler repræsenterede to varianter af systemet, 'almindelig' adaptiv fartkontrol, der kan følge en bil foran og holde sikkerhedsafstand, og intelligent adaptiv fartkontrol (iACC), der også kan justere bilens fart afhængig af vejens forløb. Styret af bilen supplerer de oplysninger, den 'ser' med kamera og sensorer med informationer fra GPS-systemet.

Dernæst blev bilernes aktive vognbane-assistenter testet – på engelsk kaldet Lane Centering.

Tydelige resultater

Testresultaterne var tydelige:

Først og fremmest havde de adaptive fartkontroller vanskeligt ved at se og forstå de andre biler, når der skiftes vognbane og flettes – på engelsk taler man om 'cut in og 'cut out'. Euro NCAP slår fast, at netop cut in og cut out er de mest udfordrende bevægelser for bilerne. Faktisk var ingen af systemerne i stand til at hjælpe føreren, og sammenstød kunne kun undgås, hvis føreren greb ind.

Præcist her understreger Euro NCAP, hvor afgørende der er, at føreren forbliver opmærksom og aktiv og ikke forlader sig på førerassistenten.

Euro NCAP testede vognbane-assistenterne i et S-sving, hvor systemet både skulle se og reagere på streger på vejbanen til højre og venstre for bilen – og derfor få bilen til at køre i et 'S'. Her måtte føreren hjælpe systemet i ni ud af ti biler.

Publiceret 23 November 2018 11:31

Historien om kongens skov og verdens arv

foredrag I Nordsjælland ligger de store skove, som gjorde, at Danmarks konger fra 1560 samlede sig et stort jagtgods. Da Christian den 5. fra 1670 indrettede skovene med jagtveje til parforcejagt, satte han samtidig sit enevældige stempel på dem.

Det var grunden til, at vejene og skovene i 2015 blev optaget på Unesco's liste over verdens kulturarv.

Fredag 22. februar kl. 18.30 gæster Jette Baagøe 'Foreningen Rågeleje Strand' og fortæller om baggrunden og om, hvordan arbejdet med verdensarven foregik.

Jette Baagøe fortæller

Jette Baagøe er forhenværende direktør for Dansk Jagt- og Skovsbrugsmusum, som havde ansvaret for arbejdet med verdensarven men i 2016 blev fusioneret med Dansk Landbrugsmuseum til Det grønne Museum på Djursland.

Arrangementet finder sted på restaurant Søstjernen i Rågeleje. Prisen for ikke medlemmer er 250 kroner, som inkluderer foredrag, middag, kaffe, te og dessert.

Tilmelding til foreningen på raagelejestrand@gmail.com eller på tlf. 2127 5413.

jesl

Møde i senior-kredsen

Foredrag Helsinge Seniorkreds får besøg af forstander på Luthersk Missions Højskole Henrik Nymann Eriksen, der vil fortælle om sin nye bog: 'Robust Kristendom – Tro, Håb og Kærlighed'.

Bogen beskæftiger sig med spændingsfeltet mellem livet her på jord og den kommende verden, og sætter spot på det at være kristen i det 21. århundrede. Den udfordrer og opmuntrer til at leve som kristen ud fra de tre begreber: Tro, håb og kærlighed.

Koret Focus medvirker ved mødet, og der er lotteri, kaffe og kage. Det hele finder sted på Rundinsvej 46 i Helsinge, tirsdag 19. februar kl. 19, hvor der er gratis adgang.

Ligeledes er der gratis kørselsordning ved henvendelse til Alice Jensen, Helsinge (tlf. 30 33 67 46) eller Kurt Jensen, Esrum (tlf. 21 71 56 94).

Næste møde er tirsdag 19. marts kl.19, hvor Jørn Fogh kommer på besøg.

CV