Ford Fiesta ST til 272.600 kr. – en bette raket med 200 hk parat.

Ford Fiesta ST til 272.600 kr. – en bette raket med 200 hk parat.

Test: Ford Fiesta ST er den bedste

Der gang i miniklassen lige nu. På toppen af denne type bil står GTI’erne; de små hårdkogte, som aldrig har været det store salgshit siden 1980’erne, men som nu dukker op hos flere og flere bilmærker

Af
Flemming Haslund

biltest Lige nu er der en lille hær af hurtige GTI’er med omkring 200 hk. Senest er Ford dukket op med en GTI-udgave af Fiesta. Den Blå Oval kalder bilen for Fiesta ST, det ændrer dog ikke på, at den er en GTI.

Bilen følger mærkets dna med særlig vægt på sporty køreegenskaber. Dét har Fiesta ST. Men også motoren markerer sig; lyden er ikke til at tage fejl af, motoren er omdrejningsvillig og med 200 hk er der altid seriøs effekt parat.

Store fælge i diameteren 18”. Michelin-dækkene griber glimrende.

Store fælge i diameteren 18”. Michelin-dækkene griber glimrende.

Fiestaen kører med manuelt gear – med 6 trin i øvrigt. Der kunne dog være kortere vandring og med mere mekanisk modstand. I en bil af denne type er det bedst med et lille metallisk "klik", når et gear lægges ind.

Tre cylindre

Ohh la tænker enhver, der trækker i udløseren til frontklappen og kigger ned. Tre cylindre. Det plejer jo at være miljømotorerne på én liter, der kører med tre og kun tre.

Men her giver de magiske tre altså musklerne til en egentlig powermotor, 1,5 liter og 200 hk. Det er imponerende at hente 200 hk ud af 1,5 liter, men forbrugstallene viser dog, at hverken færre cylindre eller frakoblede cylindre, som den har som en specialitet, kan sikre lavere forbrug end de direkte konkurrenter.

Fedt rat i korrekt højde og vinkel. Selve sædet er lige lovlig smalt.

Fedt rat i korrekt højde og vinkel. Selve sædet er lige lovlig smalt.

Kør hårdt – køre ”fård” siger de til hinanden i Ford-klubberne. Og det er jo præcist, hvad den nye Fiesta ST er så god til; at køre hurtigt, at køre inspirerende, at få køreblodet til at piske i årene. Det er slet og ret Ford-dna dette her.

Vi siger ikke, at ST’en nødvendigvis er bedre end f.eks. konkurrent Polo GTI i samtlige køre-discipliner; men alt i alt er det den blå oval, der har klassens bedste køreegenskaber. Især er bilens evne til at dykke ind i sving og holde sig inde i svinget, hvor bilens særlige spær kommer den til gode.

Et afgørende kritikpunkt er, at Fiesta ST jo ikke er så komfortabel som f.eks. Polo GTI. Og det er korrekt; der er ingen grund til at give sig til at diskutere det emne.

Ford Fiesta ST

Type: 5-personers GTI

Design: Frontmotor, forhjulstræk

Motor: 1,5 R3, 200 hk

Acc.: 6,7 sek. (Det er hurtigt)

Forbrug: 16,7 km/l

Pris: 272.600 kr.

Styrker og svagheder

+ Køremåde, motor og pris

- Affjedring, sæde og gearkasse

Publiceret 21 November 2018 15:53

Skoleelever i Gilleleje skal være lydforskere

undervisning Elever fra 4- 6. klasse i Gilleleje kan nu blive forskere for en dag. Temaet er lyd og eleverne kan prøve at arbejde og tænke som en forsker, og øve sig i at være nysgerrige, systematiske og observante. Skoleklasserne kan besøge Gilleleje Bibliotek, hvor bibliotekarer sammen med elevernes lærere står klar til at guide eleverne gennem ni forskellige aktiviteter fordelt på tre stationer: Mærk lyden, brug lyden og kend lyden. Skoleprogrammet er en del af den landsdækkende videnskabsfestival Forskningens Døgn, som hvert år finder sted i april.

Gilleleje Bibliotek har tilmeldt sig programmet og inviteret lokale skoleklasser til at deltage sammen med 113 andre folkebiblioteker over hele landet. Programmet kører fra 24. april til 24. maj.

Ud over Skoleprogrammet kan eleverne deltage i en landsdækkende skolekonkurrence, hvor eleverne konkurrerer i at indsamle lydoptagelser til forskningsprojektet ’Lyden af Danmark’. Konkurrencen kulminerer med et stort finaleshow 28. maj på DOKK1 i Aarhus, hvor den klasse, der har indsamlet flest lydoptagelser, kåres som vinder.

gs