En computertegning og principskitse, der viser en aerodynamisk fælg på en bil.

En computertegning og principskitse, der viser en aerodynamisk fælg på en bil.

Aerodynamiske fælge sparer på brændstoffet i bilerne

I jagten på bilers stadige mindre luftmodstand er turen nu kommet til fælgene – de skal nu være aerodynamiske

Af
Flemming Haslund

CO2-UDSLIP Kravet om mindre CO2-udslip fra biler smitter nu direkte af på bilers fælge. For vel har de været der længe i blandt andet motorstof, hvor de har fælge med så lav vindmodstand som muligt. Men nu kommer de aerodynamiske fælge for alvor på hverdagsbiler.

O

Det aerodynamiske design har allerede smittet af på ”rigtige” fælge, her Borbet.

Det aerodynamiske design har allerede smittet af på ”rigtige” fælge, her Borbet.

gså her er målet det samme, nemlig lavere vindmodstand. Men nu er formålet med at glide lettere gennem vindhavet først og fremmest at få bilen til at bruge mindre energi og dermed udslippe mindre CO2.

Større diameter

Udformning af fælge foregår jo først og fremmest hos bilproducenterne. Lige nu er retningen klar: Fælge får større diameter, men bliver samtidigt smallere. Typisk hos BMW’s elektriske bil med titlen i3. Men samme tendens går igen i f.eks. brintbiler fra Toyota og Honda.

I alle tre tilfælde er målet jo det samme: Lavere rullemodstand = lavere energiforbrug = lavere udslip.

Men hjulene giver jo en modstand mere ud over rullemodstanden fra dækkene, nemlig vindmodstanden fra fælgene.

Fælgen med lavest vindmodstand er den egentlige pladefælg, der dog har ét afgørende problem, nemlig at luft, der suser gennem fælgen, ikke er med til at holde bremserne nede i temperatur, hvilket er et must.

Derfor arbejder først og fremmest bilfabrikkerne, men også fælgfabrikker, med at designe fælge, der både har høj køling og lav luftmodstand. Et eksempel er udviklingen fra den aerodynamiske fælg fra fælgfabrikat Borbet.

Den type arbejde foregår normalt bag meget lukkede døre, men alligevel har østrigerne ladet tegningen af en vindmodstands-lav fælg slippe ud. Det, jo mere end antyder, at der vitterligt er noget på vej herfra. Med en årlig produktion på 18 millioner fælge er der grund til at tro, at der netop her er økonomisk power til at være med til at forme fremtidens fælg.

Borbet importeres til Danmark af Rally Centeret, Næstved.

Publiceret 02 November 2018 12:23

Historien om kongens skov og verdens arv

foredrag I Nordsjælland ligger de store skove, som gjorde, at Danmarks konger fra 1560 samlede sig et stort jagtgods. Da Christian den 5. fra 1670 indrettede skovene med jagtveje til parforcejagt, satte han samtidig sit enevældige stempel på dem.

Det var grunden til, at vejene og skovene i 2015 blev optaget på Unesco's liste over verdens kulturarv.

Fredag 22. februar kl. 18.30 gæster Jette Baagøe 'Foreningen Rågeleje Strand' og fortæller om baggrunden og om, hvordan arbejdet med verdensarven foregik.

Jette Baagøe fortæller

Jette Baagøe er forhenværende direktør for Dansk Jagt- og Skovsbrugsmusum, som havde ansvaret for arbejdet med verdensarven men i 2016 blev fusioneret med Dansk Landbrugsmuseum til Det grønne Museum på Djursland.

Arrangementet finder sted på restaurant Søstjernen i Rågeleje. Prisen for ikke medlemmer er 250 kroner, som inkluderer foredrag, middag, kaffe, te og dessert.

Tilmelding til foreningen på raagelejestrand@gmail.com eller på tlf. 2127 5413.

jesl

Møde i senior-kredsen

Foredrag Helsinge Seniorkreds får besøg af forstander på Luthersk Missions Højskole Henrik Nymann Eriksen, der vil fortælle om sin nye bog: 'Robust Kristendom – Tro, Håb og Kærlighed'.

Bogen beskæftiger sig med spændingsfeltet mellem livet her på jord og den kommende verden, og sætter spot på det at være kristen i det 21. århundrede. Den udfordrer og opmuntrer til at leve som kristen ud fra de tre begreber: Tro, håb og kærlighed.

Koret Focus medvirker ved mødet, og der er lotteri, kaffe og kage. Det hele finder sted på Rundinsvej 46 i Helsinge, tirsdag 19. februar kl. 19, hvor der er gratis adgang.

Ligeledes er der gratis kørselsordning ved henvendelse til Alice Jensen, Helsinge (tlf. 30 33 67 46) eller Kurt Jensen, Esrum (tlf. 21 71 56 94).

Næste møde er tirsdag 19. marts kl.19, hvor Jørn Fogh kommer på besøg.

CV