Testbil i denne artikel: BMW i3S med 184 hk til 337.429 kr.

Testbil i denne artikel: BMW i3S med 184 hk til 337.429 kr.

Så langt er vi nået i udviklingen af elbiler

Elibler er i den grad sat på den politiske dagsorden for årene frem til 2030. Men hvor langt er vi nået, hvor god er elbilen den dag i dag? Vi tester den måske bedste, BMW’s elbil med navnet i3S

Af
Flemming Haslund

BILTEST Det er faktisk otte år siden trillingerne Citroën C-Zero, Peugeot iOn og Mitsubishi i-MiEV, som de første 'rigtige, elbiler, forsøgte sig herhjemme. Uden nogen succes er de fleste sikkert enige om. Med statsminister Lars Løkke Rasmussens seneste klimaudspil er elbilen i den grad kommet på dagsordenen, hvilket stiller spørgsmålet: Hvor god er elbilen anno 2018 så?

Vi tester én af de bedste af typen, nemlig BMW i3S med S som i sport.

Og ja, der er sport i bilens måde at køre på. For det første er den hurtig i afsættet – som alle andre elbiler i øvrigt. Hurtigt ud af startklodserne er virkelig en elbils-disciplin. Og med en effekt på 184 hk er bilen her i artiklen en mester.

Så markant fra alle vinkler som fra første dag.

Så markant fra alle vinkler som fra første dag.

Sporty køremåde

Men det stopper ikke her: for BMW-teknikerne har ikke glemt, hvor de arbejder; så de har med held bygget en sporty køremåde ind i i3’eren med et S koblet på. Set helt overordnet er det måske en afgørende egenskab, idet det får bilen til at henvende sig til flere mennesker. Men i3S’s mest afgørende egenskab er jo, at den er en elbil – nul CO2-udslip. Da elbilen var barn så at sige, kneb det ofte at køre 100 km på en opladning. I den nye BMW er 200 km realistisk og endnu mere, hvis man er venlig ved speederen.

Helt anderledes arkitektur og helt anderledes materialer.

Helt anderledes arkitektur og helt anderledes materialer.

Men sammenlignet med benzin- og dieselbiler er 200 km selvfølgelig en, for mange, alt for kort rækkevidde. Og det er fortsat tidskrævende at lade op – selv ved hurtigladere.

Rent teknisk er bilens opbygning interessant. I jagten på at holde egenvægten nede (og rækkevidden oppe) er en i3 i vid udstrækning skabt af kulfiber – meget af det i øvrigt udviklet i fabrikkens motorsportafdeling. Hvad der gi’r fart i motorsport, er præcist det samme, som gi’r rækkevidde på vejene.

I3S’s elektronikpakke er lige så omfattende som en 'almindelig. BMW med GPS, BMW connect, adaptiv cruise-kontrol etc.

Publiceret 12 October 2018 12:17

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs