Forbrug på den nordlige side af de 25 km/l i Toyota Yaris Hybrid.

Forbrug på den nordlige side af de 25 km/l i Toyota Yaris Hybrid.

Her er danskernes hybrid-darling

Der er to steder at spare ved at køre hybrid: På CO2-udslippet til Moder Jord og på ens eget benzin-budget. Her er den mest solgte hybrid

Af
Flemming Haslund

BILTEST I særklasse Danmarks mest solgt hybridbil er japanske Toyota Yaris med den rammende modelbetegnelse 'Hybrid'. Fås fra godt og vel 160.000 kr., og med mere og mere udstyr kravler den opad mod muren skrevet med et to-tal og i alt fem nuller. Bilen her i testen koster lige knap 195.000 kr.

Det særlige ved bilen her er motoren, eller rettere motorerne. For der er to, den 1,5-liters benzin, der suppleres af en elmotor. Til sammen yder de to 100 hk.

Hybrid-power fra Japan fra 162.990 kr., testbilen på billedet koster 193.9900 kr.

Hybrid-power fra Japan fra 162.990 kr., testbilen på billedet koster 193.9900 kr.

Men nok så interessant er forbruget. Godt og vel 27 km/l ifølge normen, men det interessante er, at det faktisk lader sig gøre at komme omtrent helt derop med dagligdagens kørsel.

Kør med start og stop

Det kræver dog ét: At man kører i bykørsel med både start og stop. Start bruger naturligvis ekstra megen brændstof, men under stop samles der atter energi op, som lagres i batteriet, der igen er med til at drive bilen frem ved næste start. Og den kombination udgør bilens gyldne øjeblik: Langt på literen.

Det magiske øjeblik: Bilen kører på strøm og udelukkende på strøm.

Det magiske øjeblik: Bilen kører på strøm og udelukkende på strøm.

Vores konklusion om Yaris Hybrid er, at den slet og ret er en god bil. Den går langt på literen på papiret, og den går langt på literen i virkeligheden. Dertil er den i særklasse den billigste hybrid i Danmark; nærmeste målt på pris er Hyundai Ioniq, der koster i runde tal 100.000 kr. mere – Ioniq er dog en noget større bil; men hvis prisen tæller og virkelig tæller, er Yaris Hybrid det åbenlyse valg.

Mod Yaris taler pladsen på bagsædet og i nogen grad kabinens ”stil” – den kan på nogle virke temmelig ”plastikket,” men bilens pris taget i betragtning, vurderer vi den som ok.

Nogle mulige Yaris Hybrid-kunder kan have hørt dårligt om gearkassen; den støjer, og den efterlader en enerverende lyd, når man skal overhale hurtigt. Hertil er at slå fast, at Toyotas ingeniører insisterer på netop denne type gearkasse, fordi den er med til at sikre det lavest mulige forbrug, der jo er denne bils egentlige berettigelse.

Hybridbilernes top 3

1. Toyota Yaris Hybrid: 2.344 stk.

2. Toyota Auris Hybrid: 1.478 stk.

3. Toyota C-HR Hybrid: 1.304 stk.

Salgstal opgjort for perioden 1/1-2018 til 15/9-2018.

Publiceret 27 September 2018 15:02

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs