Normalt forbinder man den dyrere oktan 100 med hurtige sportsvogne og racerbiler. En række 'normale' biler kan også have fordel af den dyrere benzin, vurderer en fagmand.

Normalt forbinder man den dyrere oktan 100 med hurtige sportsvogne og racerbiler. En række 'normale' biler kan også have fordel af den dyrere benzin, vurderer en fagmand.

Dyrere benzin - betaler det sig?

Flere benzinselskaber tilbyder såkaldt oktan 100-benzin. Men giver det mening at tanke dyrere benzin? Ja, i mange, men dog ikke alle, tilfælde

Af
Flemming Haslund

BENZIN En ny type benzin spreder sig på tankstationerne. Først sendte olieselskabet OK en 100 oktan-benzin ud på stationer i København og omegn. Nu er det så Shell, der skruer V-Power benzinen et nøk op til 100 oktan i hele landet.

Normalt forbinder man oktan 100 med hurtige sportsvogne og racerbiler. Men skal almindelige bilister interessere sig for højoktanbenzin?

Vi har spurgt brændstofekspert Per Ollikainen, hvad oktantallet i virkeligheden dækker over. Som produktchef i energiselskabet DCC Energi, der driver Shell-stationerne, og har over 25 års erfaring med brændstoffer.

”Bilproducenterne skal leve op til stadigt strengere krav til bilernes udledning og brændstoføkonomi. Derfor er også familiebiler ofte udstyret med kompakte og højtydende motorer. Ofte med turbo for at give flere kræfter og mere bundtræk. Det betyder, at selv almindelige biler faktisk får en gevinst ved at skifte 95 oktan ud med højoktan,” siger Per Ollikainen.

”På bagsiden af benzindækslet kan du normalt se benzinanbefalingen til din bil, ofte anført med et 'minimum' foran. Det viser, at anbefalingen er det laveste oktantal bilen kan køre på. Som regel minimum 95 oktan. Du kan altså trygt tanke benzin med et højere oktantal.”

”Men selv om uvildige tests viser en klar kobling mellem oktantal, ydelse og tændingsbanken, ved vi også, at det ikke er alle biler, der opnår samme effekt med højoktan. Der vil være bilister, som nok ikke kan mærke forskel, selv om du sikkert kan måle en forskel. Men faktum er, at 100 oktan bedre modstår selvantændelse, og det er godt for optimeret ydeevne,” siger Per Ollikainen.

I 2017 foretog bladet Bilmagasinet en test af 99 oktan benzin over for 92 og 95 oktan. Her hentede testbilen fem procent flere hestekræfter og et højere moment sammenlignet med 95 oktan benzin. Også studier af forskellige oktantyper på 23 europæiske og japanske biler, som Society of Automotive Engineers i USA står bag, viser, at oktantallet påvirker acceleration og motorkraft i de fleste almindelige biler.

Oktan

Oktan er et molekyle, som består af kulstof og brint. Oktantallet i benzinen angiver benzinens evne til at modstå selvantændelse, der genkendes som tændingsbanken. Jo højere oktantal, jo mere optimal forbrænding i motoren.

Tændingsbanken opstår, når benzin og luftblandingen komprimeres under forbrændingsprocessen og selvantænder. I moderne biler sikrer bankesensorer i motoren, at tændingen hele tiden reguleres, så tændingsbanken undgås.

Når motorstyringen forsinker tændingen, daler effekten i motoren, mens en tidligere tænding, som højoktanbenzin tillader, giver mere effekt.

Publiceret 27 September 2018 14:51

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs