Ikke alle vinterdæk klarer sig lige godt i FDM’s vinterdæktest. Skal man have nye vinterdæk, anbefaler FDM, at man går efter dæk med gode egenskaber på våd vej. (Foto: FDM/ADAC)

Ikke alle vinterdæk klarer sig lige godt i FDM’s vinterdæktest. Skal man have nye vinterdæk, anbefaler FDM, at man går efter dæk med gode egenskaber på våd vej. (Foto: FDM/ADAC)

Breems – kun de bedste er gode nok

Der er stor forskel på bremselængden i årets kollektion af vinterdæk, viser FDM’s test af 26 populære vinterdæk

Af
Kim Lesanner

VINTERDÆK Tre billængder – så stor er forskellen på bremseegenskaberne.

Det viser en test, som FDM og bilistforeningens europæiske søsterklubber har foretaget af årets vinterdæk. Og denne forskel kan betyde liv eller død for implicerede i en ulykke.

Næsten ni ud af ti danske bilister kører nu på vinterdæk om vinteren, og det er godt for sikkerheden, slår både FDM og autobranchen fast. Men skal man have nye vinterdæk, gælder det altså om at se sig for. Der er nemlig stor forskel på, hvor gode de forskellige vinterdæk er, ikke mindst når det gælder det vigtige vejgreb, og dermed bremselængde.

Årets store vinterdæktest tæller 26 dæk fordelt på størrelserne 14- og 16-tommer. Det er dæk i de 'danskervenlige' størrelser, der passer til biler som Toyota Aygo, Ford Fiesta og VW Golf. (Foto: FDM/ADAC)

Årets store vinterdæktest tæller 26 dæk fordelt på størrelserne 14- og 16-tommer. Det er dæk i de 'danskervenlige' størrelser, der passer til biler som Toyota Aygo, Ford Fiesta og VW Golf. (Foto: FDM/ADAC)

Hvor testens bedste dæk skulle bruge 33 meter for at bremse ned fra 80 til 20 km/t på våd vej, skulle det dårligste bruge 43,5 meter. Altså 12,5 meter længere. Og hvor testens bedste dæk kunne klare 77,4 km/t uden at akvaplane på en vej med syv millimeter vandspejl, mistede det dårligste dæk fodfæstet allerede ved 62,2 km/t.

Især våd vej kritisk

FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, slår fast, at det især er egenskaberne på våd vej, der adskiller testens bedste dæk fra de dårligste.

”Det gør testen meget brugbar for danske bilister, der skal have dæk, som passer til de ofte våde danske vinterveje og temperaturer, der tit ligger omkring frysepunktet. Der er de senere år solgt rekordmange biler, og mange skal måske ud og købe vinterdæk til deres nye bil. Men som vores test viser, er det ikke lige meget, hvad man vælger. Omvendt har bilister ofte forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov,” siger Søren W. Rasmussen.

Premiumdæk alle gode

Som i tidligere test er det igen dæk fra premium-producenterne, der samlet klarer sig bedst. 11 dæk klarer sig til bedømmelsen godt, mens 12 dæk klarede sig gennemsnitligt. Tre dæk dumpede testen.

Årets testvinder blev Continental WinterContact TS 860 i begge de testede størrelser 14 og 16 tommer, 175/65 R14 T og 205/55 R16 H. Men FDM understreger, at andre premiumdæk i testen viste sig at være næsten lige så gode.

Resultaterne fra årets vinterdæktest kan ses på www.fdm.dk

Dækteksten

FDM’s vinterdæktest er lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber og tæller i år 26 vinterdæk i størrelserne 14 og 16 tommer. Det er dæk i den ’danskervenlige’ størrelse, der passer til biler som Toyota Aygo, Ford Fiesta og VW Golf.

Publiceret 27 September 2018 14:46

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs