Årets Bil til en ekstra eksamen: Seat Arona med lille diesel langt hjemmefra. Hvorfor røde nummerplader? Fordi de danske blev stjålet!

Årets Bil til en ekstra eksamen: Seat Arona med lille diesel langt hjemmefra. Hvorfor røde nummerplader? Fordi de danske blev stjålet!

Årets Bil: Mon den holder i længden?

Den lille SUV, Seat Arona, løb så let som ingenting med titlen som Årets Bil i Danmark 2018 – smart type, gode køreegenskaber og fin pris førte til sejr. Men når det kommer til de virkeligt lange stræk; holder titlen så?

Af
Henrik Nordstrøm Mortensen

BILTEST De fleste kender nok den der særlige duft i kabinen, når man er på virkelig langfart – tømte chipsposer i dørlommerne, måske en samling bananskræller halvgemt under sæderne og så en dyne og et par hovedpuder kombineret med kropslugte.

Men det er de dufte (måske lugte!), følelsen i kroppen og selvfølgelig det samlede brændstofforbrug, der sammenkogt fortæller den virkelige historie om en bil. Og den virkelige historie om 'Årets Bil i Danmark 2018', Seat Arona, kører vi efter i denne specialtest på en 2.700 kilometer lang tur gennem Danmark, Sverige og Norge.

De lange, lige stræk, time efter time bag rattet. Her glæder vi os især over den 95-hestes dieselmotor og sikkerheden fra den adaptive fartpilot.

De lange, lige stræk, time efter time bag rattet. Her glæder vi os især over den 95-hestes dieselmotor og sikkerheden fra den adaptive fartpilot.

Testbilen er en Seat Arona Excellence, hvor der er smidt en del ekstraudstyr på, blandt dem en række assistentsystemer, herunder adaptiv fartpilot.

Efter denne langturstest er min konklusion klar: Hvorfor er adaptivt fartpilot ikke lovpligtig? En adaptiv fartpilot, lig den fra VW-gruppen her, giver et sikkerhedsnet, man sætter ekstra meget pris på ved så lang en tur.

Men hvad der virkelig var med til at gøre det til en fornøjelse at tage den 4,1 meter lange spanier med rundt, var den 95-hestes, 4-cylindrede dieselmotor. Den matcher bilen godt. Fordelt over de 2.700 kilometer landede den på 19,4 km/l. Og i perioder lå den digitale nål på over 23 km/literen.

Støjsvag motor

Motoren er støjsvag, har masser af kræfter og forurener mindre end sine benzin-søskende. Her var det tilmed kombineret DSG. So – what’s not to like?

Som historien oftest også lyder, kan SUV’er ikke prale af at have samme dynamik som almindelige biler lig Seat Ibiza, hvilket er ret tydeligt på så lang en tur.

Bag rattet i Årets Bil; den lange test gjorde det klart, at bilen fortjener bedre forsæder.

Bag rattet i Årets Bil; den lange test gjorde det klart, at bilen fortjener bedre forsæder.

Okay, så hvor lander vi efter denne ekstra eksamen? Startprisen på Arona er 177.800 kroner kontra den teknisk tilsvarende hatchback, Seat Ibiza, der starter ved 142.880 kr. Arona leverer 400 liters bagagerumsplads, mens Ibiza lander på 355 liter.

Alene disse tal gør det klart, at man som køber virkelig skal gøre sig det klart, om man er parat til at betale tæt ved 35.000 kr. mere for SUV’en Arona end for hatchback’en Ibiza.

Seat Arona

Type: Crossover/SUV

Design: Forhjulstræk

Motor: Benzin og diesel

Effekt: 95-150 hk

Forbrug: 19,6-20,4 km/l

Priser: 177.880 - 244.970 kr.

Publiceret 07 September 2018 09:57

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs