Det måske mest udbredte automatgear, en DSG-gearkasse i en Volkswagen.

Det måske mest udbredte automatgear, en DSG-gearkasse i en Volkswagen.

Populært: Biler med automatgear

Biler med automatgear bliver mere og mere populære. Fordelene er mange: Større komfort, ofte lavere forbrug og nu er prisen ved at være nede. Men hvilken type automatik foretrækker du så?

Af
Flemming Haslund

GEARGUIDE Automatgear vinder frem. Og ikke uden grund. Først konstaterer vi, at merprisen for en bil med automatgear i dag er markant lavere end tidligere. Det er et godt afsæt for yderligere salg.

Dernæst har automatgear mange fordele: Man skal jo ikke skifte gear - det ligger ligesom i benævnelsen. Så er det behageligt; en klar fordel, når man kører i kø.

Skiftet til en automatgearkasse i en Jaguar.

Skiftet til en automatgearkasse i en Jaguar.

Dernæst sikrer mange moderne gearkasser et lavere forbrug og dermed et lavere CO2-udslip. Og på den måde er den moderne automatbox helt modsat tidligere tiders gearkasser – den gang kunne forbruget stige med op til typisk 25 procent. Men i dag er automatgear lig med lavere forbrug. Yderligere er den automatiske gearkasse det sporty valg. Siden racerbiler, og især Formel 1-biler, fik gearskiftet flyttet op på rattet, har automatgear og sport blevet mere og mere synonymer. Så mange finder det slet og ret federe at skifte gear med fingrene på en paddle på bagsiden af rattet end ved at klikke gearstangen mellem sæderne rundt.

Gearvælgerens udformning kan udvikle sig til ren kunst som her i en Porsche.

Gearvælgerens udformning kan udvikle sig til ren kunst som her i en Porsche.

Fartpilot

Den måske største fordel ved automatisk gear er, at det kan kombineres perfekt med adaptiv fartpilot, der vinder mere og mere frem. Og mens den automatiske gearkasse kan være med til at sænke bilens CO2-udslip, kan den adaptive fartpilot være med til at øge bilens sikkerhed. CO2 og sikkerhed hånd i hånd – det er meget 2018!

Og merprisen: For populære biler i Golf-klassen svinger merprisen mellem 14.000 kr. for DSG gear i en Skoda Octavia til 35.000 kr. for en traditionel automatgearkasse i en Citroën C4 Cactus – opgørelsen er foretage af FDM.

I klassens mest solgte bil, sjovt nok en Golf i Golf-klassen, er merprisen for en DSG-gearkasse 18.000 kr., mens merprisen i en anden storsælger, nemlig Opel Astra, er 18.500 kr., her for en klassisk 6-trins automatgearkasse.

Merprisen for yderligere tre biler i klassen: 15.000 kr. for en CVT-gearkasse i Honda Civic, 20.000 kr. for en dobbeltkoblinggearkasse i Kia Ceed og 23.700 kr. for en autobox i Mazda3

Publiceret 06 September 2018 16:04

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs