Ny Mitsubishi med en frisk motor og god plads som to af fordelene. Imod taler bl.a. forbrug.

Ny Mitsubishi med en frisk motor og god plads som to af fordelene. Imod taler bl.a. forbrug.

Endnu én på Qashqai-jagt

Japanske Mitsubishi melder sig med en helt nykonstrueret bil i jagten på den mest populære SUV, Nissan Qashqai. Lidt større og lidt mere moderne design – men rækker det? Testen skal finde svaret

Af
Flemming Haslund

BILTEST Den nyeste SUV på markedet, Mitsubishi Eclipse Cross, følger den gængse opskrift på en bil af den type på de fleste måder. Først og fremmest er bilen høj – men det er jo et must for en SUV. Men læg så mærke til karrosseriet, ikke nær så firkantet og boxagtigt som de fleste andre. De japanske designere har skævet mere til en kommende trend blandt SUV’er, nemlig at de skal have en taglinje, der kan minde om en coupé.

SUV’en fra Mitsu er en helt ny bil. Det ses i teknikken. Under frontklappen ligger en 4-cyl. turbomotor på 1,5-liter. Her er mange ingeniørtricks især i indsprøjtningen. Japanerne lover høj effekt og god respons. Præcis som vi oplever på asfalten.

Bag rattet: Godkendt kørestilling, lidt ”plastikket” interiør.

Bag rattet: Godkendt kørestilling, lidt ”plastikket” interiør.

Og mellem motor og hjul: Gearkassen af CVT-typen har indbygget et såkaldt 8-trins Sport Mode med ”Step-up” skiftesystem, der skal give oplevelsen af et traditionelt automatgear som skifter trin for trin. Det lykkes kun delvist.

Sprød motor

Hvis en mulig køber har et bankende Mitsubishi-hjerte – en gang var mærket jo kongen af VM i rally - er han eller hun tæt på et køb. For Eclipse Cross har en sprød motor; der er da en snært af sport over det.

Eclipse Cross er i en klasse for sig. Den er noget større end en Qashqai, men omvendt ikke så rummelig som en RAV4 fra Toyota, der kun koster en anelse mere i versionen med hybrid. Men det gælder altså den version, vi kører i denne artikel.

Bag rattet: Godkendt kørestilling, lidt ”plastikket” interiør.

Bag rattet: Godkendt kørestilling, lidt ”plastikket” interiør.

Derfor er et bedre Eclipse-valg for mange seriens indstigningsmode, 1,5T Inform som den hedder. Den koster under 285.000 kr. og er derfor ikke så meget dyrere end en Qashqai – og overfor Qashqai har Eclipse en afgørende egenskab; nemlig den større plads.

’Dynamisk’ er et buzz-word for mange bilfabrikker; Mitsubishi siger da også selv, at Eclipse Cross kører ’dynamisk’, hvilket er en sandhed med modifikationer, idet styreegenskaberne er klart mere komfortable end sporty.

Mitsubishi Eclipse Cross

Type: Ny SUV fra den japanske fabrik. Udelukkende benzinmotorer.

Transmission: Fås både med forhjuls- og med firehjulstræk.

Motor: Alle versioner har en 1,5-liters 4-cylindret rækkemotor.

Effekt: 163 hk i alle versioner.

Forbrug: Fra 14,3 til 15,9 km/l.

Priser: Fra 283.880 kr. til 398.975 kr.

Publiceret 15 August 2018 15:12

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs