Næsten hver fjerde solgte nye bil tilhører SUV-klassen. Her er det den firehjulstrukne Subaru Outback. Foto: Bil Magasinet

Næsten hver fjerde solgte nye bil tilhører SUV-klassen. Her er det den firehjulstrukne Subaru Outback. Foto: Bil Magasinet

Danskerne køber større og dyrere biler

En ny analyse viser, at bilkøberne udnytter de lavere bilafgifter til at købe dyrere biler

Af
Af Mathias Brandt vroom@sondagsavisen.dk

Siden 2015 er registreringsafgiften blevet lempet tre gange. En ny analyse fra Skatteministeriet viser, at lempelserne har medvirket til at ændre danskernes bilforbrug.

De nye tal viser konkret, at den gennemsnitlige registreringsafgift i perioden 2015-18 er blevet markant lavere. Den gennemsnitlige afgift, der er blevet betalt på en populær familiebil som Citroën Grand C4 Picasso, er for eksempel faldet til cirka 44.000 kroner.

Bilkøberne har brugt en del af den lavere afgift til at gå en bilklasse op. I perioden umiddelbart efter den seneste afgiftslempelse i september 2017 udgjorde store biler cirka 45 procent af samtlige bilkøb i Danmark. Det er en stigning på knap 20 procentpoint sammenlignet med perioden før den første afgiftslempelse aftalt i Finansloven for 2016.

Glæde over valg

SUV'er og andre høje biler udgjorde næsten 25 procent af samtlige bilkøb i Danmark umiddelbart efter den seneste afgiftslempelse i 2017. Det er en stigning på cirka 17 procentpoint sammenlignet med perioden før den første afgiftslempelse aftalt i Finansloven for 2016.

“Vi glæder os over, at danskerne går efter større og mere rummelige biler og tilmed køber biler med mere udstyr – til glæde for trafiksikkerheden. Det er også godt for miljøet, fordi nye biler generelt har en lavere emission end de ældre,” skriver direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen i en pressemeddelelse.

Publiceret 07 June 2018 15:02

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs