Få styr på miljømærkerne inden du kører på storbyferie

Sommerferien nærmer sig med hastige skridt, og har du planer om at køre på storbyferie så husk at tjekke om du skal have et miljømærke i forruden inden I tager afsted. Hvis du kører ind i en miljøzone uden mærket, kan det nemlig blive en dyr fornøjelse.

Af
Af Ditte Krogh Fischer

Hvis du skal på storbyferie i en af Europas større byer, skal du højest sandsynligt have et miljømærke i forruden, for at få lov til at køre i byernes specielle miljøzoner.

Der er forskellige regler alt efter hvilke byer du besøger, og det er derfor vigtigt at du får undersøgt reglerne hjemmefra. AutoOffer viser dig her hvilke miljømærker du skal bruge hvis turen går til Italien og Frankrig.

Miljømærke i Frankrig

Hvis turen går til Frankrig er det meget vigtigt, at du i god tid inden afrejse får tjekket om de byer du skal besøge har de særlige ZCR miljøzoner.

ZCR står for Zones à circulation restrinte, og i disse zoner skal du have miljømærket Crit'Air for at få lov til at køre der. Zonerne er indført for at nedsætte forureningen, og findes i de populære feriedestinationer som f.eks. Paris, Lyon, Cannes og Toulouse.

Hvor køber man mærket Crit'Air?

Miljømærket kan desværre ikke købes her i Danmark, men kun på den officielle Franske hjemmeside for mærket.

På hjemmesiden ansøger du om at få mærket ved at indsende din bils registreringsattest. Ud fra bilens attest vil den blive inddelt i en kategori alt afhængig af hvor meget den forurener og hvor gammel den er. Der er seks kategorier i alt, og der vil ved indgangen til ZCR-zonerne være skiltet med eventuelle restriktioner deriblandt hvilke kategorier, der har tilladelse til at køre i zonen.

Miljømærket skal placeres nederst i højre hjørne af forruden, set indefra, og er gældende så længe bilen har samme nummerplade.

Miljømærket Crit'Air koster € 3,11 eksklusiv fragtomkostninger til Danmark, og det tager cirka 30 dage at få det leveret. Husk derfor at bestille i god tid.

Miljømærke i Italien

Italien har, ligesom Frankrig, indført miljøzoner i mange af deres større byer for at mindske forurening og bevare de historiske bykerner. Det gælder f.eks. for Rom og Firenze.

Zonerne har meget strenge kørselsbegrænsninger, og det er derfor ikke muligt for turister at få et mærke i foruden, så de kan køre i zonen. Det er som udgangspunkt nemlig kun indbyggere som har et særligt ærinde i zonen, der kan få tilladelse til at køre der.

Hvis du har booket et værelse på et hotel som ligger inden for zonen, kan du dog gennem hotellet søge om tilladelse til at få lov til at køre din bil ind i zonen.

Hold øje med miljøzonerne!

Områderne med miljøzonerne er markeret med skilte hvorpå der står Zona Traffico Limitato, hvilket indikerer at der er kørselsforbud inden for zonen. Det er vigtigt at du holder øje med disse skilte og sørger for at holde dig uden for zonerne hvis du ikke har en tilladelse, da du ellers vil få en bøde på mange hundrede kroner.

Inden for zonerne er der nemlig opstillet videokamera som automatisk registrerer din bils nummerplade, og har du ikke en særlig tilladelse vil der ligge et lille minde i form af en bøde i din postkasse, når du kommer hjem. Bøden lyder typisk på € 80, og du får en bøde for hver gang du kører ind i zonen.

Skal du til Milano?

Hvis turen går til Milano skal du ud over at være opmærksom på miljøzonerne, også holde øje med den såkaldte Ecopass-zone hvor du skal betale en speciel forureningsafgift.

Ecopass-zonen omfatter den historiske bymidte i Milano, hvor du skal købe et Ecopass for at få lov til at køre der. Ecopass'et kan kun købes i Milanos lokale butikker og koster enten €2, €5 eller €10 pr. dag alt efter hvor miljøvenlig din bil er.

Publiceret 31 May 2018 14:02

Kvickly Helsinge hjælper de lokale

Sponsor Siden Helsinge Brugsforening blev oprettet tilbage i 1906 har målet været at hjælpe lokalsamfundet ved at uddele midler.

"Succesen med uddeling af midler fra en sponsorpulje gentages i 2019. Vi mener, at projekter, der bidrager med noget ekstra til foreningslivet, fortjener at blive belønnet. Derfor øremærker Kvickly Helsinge igen en portion penge til at støtte sådanne projekter, så der fortsat kan gøres den ekstra indsats for vores lokalområde. I 2019 er pulje-beløbet 50.000 kr., som skal gå til at støtte de lokale ildsjæle, som med deres initiativer gavner nærområdet og medlemmerne." skriver Kvickly Helsinge i en pressemeddelelse.

Ideen er, at alle frit kan ansøge om det beløb, som er nødvendigt for deres projekt; selvfølgelig indenfor puljens rammer. Derefter vil bestyrelsen i Kvickly Helsinge vurdere, hvilke projekter, som skal belønnes og have del i puljen. Vurderingen sker ud fra forskellige overvejelser, men det essentielle er, at projektet skal være til gavn for lokalsamfundet.

Er du interesseret i at ansøge om støtte til dit projekt - så besøg vores hjemmeside på www.kvicklyhelsinge.dk/sponsorpulje.

Trongården indvier cykelrickshaw

indvielse Gribskov kommune bevilgede i efteråret 2018 indkøb af to rickshawcykler. Plejecenter Skovsminde i Græsted fik sin den 26. januar, og nu følger Plejecenter Trongården i Vejby efter.

Cykelrickshawen bliver indviet fredag 22. februar kl. 14 ved formanden for Forebyggelsesudvalget, Trine Egetved, hvor alle interesserede er velkomne til at deltage. Der bliver mulighed for en prøvetur – som passager eller som 'pilot'.

Ifølge Kirsten Gamst-Nielsen fra den lokale gruppe af 'For Cykling Uden Alder' og Klimagruppen i Gribskov er der foreløbig uddannet en gruppe cykelpiloter, men hun pointerer, at der bliver for flere, når de næste cykler leveres.

Det er forventningen, at den næste cykel, der er finansieret af tømmerhandler Johs. Fogs Fond, leveres til Bakkebo i Gilleleje. Desuden er der søgt støtte hos andre fonde til yderligere to cykler.

Initiativgruppen består af repræsentanter for Cyklistforbundets Lokalafdeling, Klimagruppen i Gribskov samt af kommunens Frivilligkoordinator og idrætskonsulent.

gs