Klumme:

Nytårsforsættet der fortsatte - 6

Af
Af Inge Madsen

coach og forfatter. www.ingemadsen.dk

klumme Frem med champagnen! For dig, der trofast har holdt fast i dit nytårsforsæt og nu er tæt på at gøre det til en ny livsstil – kæmpe tillykke. Du udfordrede dig selv – og vandt. Super godt gået! Nyd at du er nået så langt at du har skabt en forandring, en ny livsstil.

En af de vigtigste ting når vi udfordrer os selv, er at huske at anerkende os selv for det! Det er den anerkendelse der både booster din selvtillid, dit selvværd og som forsyner dig med motivation til at skabe andre forandringer, når du vil. Så klap dig selv på skulderen og send det største smil og tillykke fra dig til dig. OG fra mig.

Med små skridt

Men måske mistede du motivationen eller der skete noget andet, der fjernede dit fokus fra dit nytårsforsæt, så du ”glemte” det eller ikke længere havde overskud til det.

Hvis det er tilfældet, er der to ting, der er utroligt vigtige: Den første er at lade være med at bebrejde dig selv og skælde dig selv ud. Det hjælper ikke! Tværtimod. I stedet for skal du finde ud af hvad det var, der fik dig væk fra sporet og beslutte dig for, hvad der skal til for at du ikke falder i det hul igen.

Måske var du for ambitiøs i din målsætning, så det var for svært at gennemføre. Så sæt barren en anelse lavere. Den anden er: Læg en ny plan, hvor du tager højde for det, der fik dig af sporet. Hvis du nu for eksempel havde sat dig for, at du kun ville drikke rødvin i weekenden, og har svært ved at gennemføre det, så overvej hvad det er, der gør det svært. Hvad kan du gøre, så det bliver lettere. Måske kunne du drikke en rigtig god kop te. Måske kunne du indføre en ”helle”. En dag i ugen, hvor du giver dig selv lov til at drikke et glas rødvin, hvis du ikke kan lade være.

Mange gange hjælper det at give sig selv lov til at dyrke sin gamle livsstil bare en enkelt dag, hvis man ikke kan lade være. For det pudsige er, at når man har givet sig selv lov, er det lettere at lade være. Der giver simpelthen ekstra kampgejst – og man kan få en ekstra sejr undervejs.

Det vigtigste er, at du er i proces – på vej mod det, du vil. Selv meget små skridt i den rigtige retning bringer dig derhen, hvor du vil, om end det tager lidt længere tid. Jeg elsker et gammelt jysk ordsprog der hedder: ”Den der ager med stude kommer også med” . Det danner et rigtig sjovt billede inde i mit hoved.

Prøve eller gøre?

Så uanset hvad det var, der vippede dig af pinden, vurder hvad du kan gøre for at komme på sporet igen og beslut dig for, om du vil eller ej. Det skal ikke være en ”jeg vil prøve at …” beslutning, for at prøve at gøre, er ingen beslutning om at gøre! Det er vigtigt, at du beslutter dig for at gøre – eller lade være med at gøre, med de følger det måtte have. Men uden at bebrejde dig selv, for det kommer der absolut intet godt ud af.

Tak for din tålmodighed

Jeg håber, du er blevet inspireret af artikelserien og at du har fået mod til at skabe en forandring. Da verden er ret foranderlig, og vi er nødt til at udvikle os, for ikke at blive hægtet af, kan det være du får brug for nogle stikord til en anden gang – hvis nu. Derfor slutter jeg af med en kort liste over nogle af de ting, der kan hjælpe dig til at skabe de forandringer, du måtte ønske. God arbejdslyst.

1. Hvad vil du opnå eller forandre? Husk at det skal være et positivt og realistisk mål, som fx: Jeg vil veje x antal kg. Jeg vil træne to gange om ugen. Jeg vil blive bedre til at lytte og virkelig høre efter, hvad der bliver fortalt mig, inden jeg svarer. Beskriv det, du vil opnå, så præcist, at du ved, hvornår du har nået dit mål.

2. Hvad vil det give dig at nå dit mål?

3. Hvad du vil gøre for at nå dit mål? Læg en plan for hvad og hvornår.

4. Hvad tror du, muligvis kan spolere din plan? Hvad vil du gøre for at tackle eller helt undgå fristelserne? Hvis du falder i, hvad vil du så gøre – give op eller bide tænderne sammen og fortsætte?

5. Hvem kan støtte dig i din plan? Med støtte mener jeg opmuntring, men også hjælp, når det er muligt.

6. Så skal der fokus på dine tanker. Hvad er det for tanker, der støtter dig? Hvornår har du ellers gjort noget, der krævede meget af dig? Hvad var det, der dengang fungerede så godt for dig, at du fuldførte? Hvad kan du gøre for at huske at klappe dig selv på skulderen, hver gang du lykkes med at gøre det, du ønsker at gøre. Hvordan kan du undgå at miste motivationen, hvis du skulle falde i?

7. Jo flere delmål du lægger ind i din plan, jo flere gange vinder du. Jo mere motiveret bliver du.

8. Når du synes, det går for langsomt, så mind dig om, at du er i proces - på vej mod dit mål.

9. Når du er ved at falde for en fristelse, men ikke gør det: ROS dig selv, for hvor var det flot.

10. Hvis du falder i, find ud af hvorfor, og kom på sporet igen.

11. Kan du finde en visuel måde at minde dig selv om dit mål, er det en god støtte. Det behøver bare være små smileyer for hver dag, du har gjort det, du besluttede dig for. Måske en tegning eller et foto, en vægtkurve, et godt citat osv. Noget der gør dig glad og minder dig om den fantastiske rejse, du er på.

12. Planlæg hvad din præmie skal være, når du er nået i mål.

13. Læg en plan for hvordan du vil fastholde din nye livsstil.

Publiceret 13 April 2018 15:00

SENESTE TV