Attendo svarer på kritikken:

'Kørelisterne er ikke fyldestgørende'

Kørelisterne hos Attendo er alt for pressede. Sådan lyder kritikken fra FOA Nordsjællands formand, Lene Lindberg. Men den kritik er regionschef hos Attendo, Dorte Dahl, ikke enig i. Her kan I læse hendes fulde svar på, hvorfor kørelisterne ser ud, som de gør.

"Kommunen visiterer indsatser hos borgerne i 'pakker'. Det betyder, at der inden for en pakke kan være flere eller færre opgaver. Ud fra hvilke opgaver pakken indeholder hos den enkelte borger og med baggrund i borgerens tilstand og situation, planlægger vi tiden til besøget og den samlede køreliste. Når der på en køreliste står fx ‘af- og påklædning' er det navnet på en pakke, som kan indeholde forskelligt afhængigt af borgerens behov. Det kan være lige fra at få hjælp til alt få alt sit tøj på til alene at få hjælp til at få strømper på. Derfor er betegnelserne på kørelisterne ikke fyldestgørende ift. at vurdere opgavens omfang og dermed hvor lang tid den tager. Præcist hvilke opgaver den enkelte borger får hjælp til, fremgår af kommunens elektroniske dokumentationssystem, som medarbejderne har adgang til via deres tablets eller telefoner."

 "Vi ved alle, at der er travlhed på sundheds- og ældreområdet, og at der let kan ske uforudsete ting. Det gælder både på hospitalerne, hos lægerne og i hjemmeplejen. Derfor vil man som medarbejder fra tid til anden opleve, at man får en ekstra opgave og er nødt til at nå lidt mere, end der først var planlagt. Medarbejderne er heldigvis både gode til at vurdere, hvordan der bedst kan justeres på en køreliste, hvis der er brug for det og til at hjælpe hinanden, når der sker noget uforudset. Vi tager det altid alvorligt, når vores medarbejdere giver udtryk for, at de har for travlt, og vi er løbende i dialog med dem om, hvordan vi bedst får tilrettelagt kørelisterne, så de ikke føler sig pressede, og alle borgere får den hjælp, de har brug for."

Publiceret 02 April 2018 14:32