SUNDHEDSKLUMME:

Nytårsforsættet der fortsatte

Inge Madsen skriver sundhedsklumme i Ugeposten

Af
Af Inge Madsen

forfatter og coach www.ingemadsen.dk

KLUMME “Doubt kills more dreams than failure ever will”, har et klogt menneske engang sagt. Og det er sandt!

De fleste af os starter med at fortælle, at det vi nu skal i gang med, er svært. Når vi ved, at tanker ikke er toldfri, er det den dårligste start, vi kan give os selv.

OK, det er bøvlet at ændre vaner - men primært fordi vi fortæller os selv, at det er svært! Måske er det, fordi vi allerede på dette tidlige tidspunkt tager forbehold for, om det overhovedet kan lykkes!

For det var jo også svært, måske endda sværere end vi havde troet!

Godt det ikke var den indstilling vi havde, da vi var børn og skulle lære at gå!

Pippi længe leve

Ja, vel er vi voksne usikre, når vi skal gøre noget for første gang - bare tænk på første gang du skulle køre bil. Jeg tænkte i hvert fald, at det var voldsomme krav, at jeg både at skulle bruge pedaler, se i spejle, skifte gear på det rigtige tidspunkt og samtidig holde øje med de andre i trafikken. Men det gik jo. Din hjerne gør alt for at hjælpe dig, og hvis du ønsker, det skal blive svært, så hjælper den dig selvfølgelig også til det!

Men - op på hesten og tænk dig om. Fordi du falder i en gang eller to eller fem er det jo ikke det samme, som at projektet ikke kan lykkes.

Du må bare på den igen. Og så skifte til Pippi perspektiv.

”Det har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg helt sikkert”, siger Pippi når hun skal prøve noget, hun aldrig har gjort før.

Og er du faldet i for 2. eller måske 5. gang, er du en del erfaringer rigere og ved, hvad du skal undgå!

Dem kan du bruge i dine bestræbelser på at nå dit forsæt.

Selv om du nu ved, at din hjerne hjælper dig, til at gøre eller blive det, du ønsker, har du måske alligevel en følelse af, at du ikke kan sige fx ”jeg vil tabe mig 10 kg inden for det næste halve år”, uden at have en kraftig følelse af, at du lyver for dig selv! Men ro på, der er mere hjælp at hente.

Håbet er et af de mest geniale hjælpemidler, vi har. Uanset om vi tror eller ikke tror på, om vi kan gennemføre noget, kan vi altid håbe.

Men kan det da ikke være lige meget, spørger nogen?

Mens andre for længst har opgivet at håbe, fordi de ikke vil blive skuffede. Men det er som at sige nej til en udstrakt hånd, når man er ved at synke ned i kviksandet.

Når vi håber, opfatter hjernen det som et ønske. Når du fx siger til dig selv: Jeg håber, at jeg kan tabe mig/drikke mindre alkohol/ løbe to gange om ugen, så jeg får endnu mere energi og bliver glad for mig selv, hjælper din hjerne dig.

Den vil sætte dig i stand til at få øje på alle de muligheder der er, for at du kan opfylde dit håb/ønske.

Øverst_ Motion og løb er blandt favoritterne blandt danskernes nytårsforsæt - men hvordan går det når februar snart bliver til marts?

Øverst_ Motion og løb er blandt favoritterne blandt danskernes nytårsforsæt - men hvordan går det når februar snart bliver til marts?

Hvad koster en ble?

Et eksempel: Er du forælder, kan du måske huske tilbage på tiden, før du tænkte på at få børn eller rent faktisk fik det. Lagde du dengang mærke til, om der var tilbud på bleer eller ej?

Eller måske dengang, du købte din første bil, lagde du da mærke til, at da du begyndte at ønske dig en bestemt bil, så du den pludselig overalt på gaden, i avisen og i reklamer?

Når vi håber eller ønsker eller lige frem lægger planer for noget, vil vores hjerne hjælpe os til at se alt det, der kan støtte os på vores vej.

Hvad er det, at håbet kan? Nogle gange ønsker vi at skabe en forandring, som vi simpelthen ikke tør tro på. Noget, der måske er så stort, eller som vi opfatter som så komplekst, at vi ikke er sikre på, at vi kan.

Hvis vi lægger en plan for sådan et stort ønske, kan vi måske opleve, at der sidder 10 mand på vores skuldre og siger: ”Det kan du ikke”. Og så er det, håbet kommer som en forløsende faktor. For vi kan håbe!

Håbet er uforpligtende. Vi kan jo tillade os at håbe på hvad som helst. Der står ingen nogen på skuldrene af os, når vi håber – vi håber jo bare. Med det ved hjernen ikke.

Den ved bare, at nu er der åbnet op for et nyt ønske, som den vil gøre sit bedste for at hjælpe os med at opfylde.

Derfor er håbet første skridt på vejen til at tro - og dermed til resultatet.

Så hvad håber du på?

Til venstre: En anden af nytårsforsæt-favoritterne, som man måske ikke taler så højt om, er, at drikke mindre alkohol. Alle nytårsforsæt og gode intentioner er svære at holde, og coach Inge Madsen giver i denne nye klumme-serie sine bedste råd til at holde sit nytårsforsæt.
Modelfoto.

Til venstre: En anden af nytårsforsæt-favoritterne, som man måske ikke taler så højt om, er, at drikke mindre alkohol. Alle nytårsforsæt og gode intentioner er svære at holde, og coach Inge Madsen giver i denne nye klumme-serie sine bedste råd til at holde sit nytårsforsæt. Modelfoto.

Publiceret 27 February 2018 18:00

Ugeposten Gribskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Ugeposten Gribskov
SENESTE TV