KLUMME:

Lad os dog for alt i verden ikke være enige

Af
Af Rosa Bech

Cand. theol.

(Denne klumme er en del af Ugepostens nye temaserie Eksistens & Tro)

Vi kender det alle sammen, uanset om vi vil være ved det eller ej. Det er så svært at acceptere, at andre ikke er enige i det, vi selv mener er rigtigt.

For nogle år tilbage kom jeg gående omkring Kultorvet i København. På vej mod toget mødte jeg én af de mange gadeevangelister, eller facere, som deres rette stillingsbetegnelse er – gadesælgere, som gør alt for at få dig til at støtte deres sag. Jeg så ham på afstand. Hans Greenpeace-logo skreg imod mig.

Jeg ville mest af alt gå i en stor bue udenom ham, men det var umuligt. Han havde kurs lige imod mig. Jeg havde travlt; skulle nå toget mod Hillerød, så det passede med lokalbanen videre mod nord. Da han var få meter fra mig, kom de indfangende ord om at støtte hans sag. ”Nej tak”, sagde jeg, ”jeg er ikke interesseret”.

Han mumlede noget til mig, og først da han var flere meter bag mig, gik det op for mig, hvad hans afsluttende hilsen til mig havde været: ”Hav et ækelt liv!”.

Længe har jeg spekuleret over hans reaktion. Jeg var dybt forarget – det bliver man jo, når der er nogen, der træder en over tæerne – for hvem var han til at dømme mig? Hvorfra kunne han vide, om jeg kom lige fra et svært møde; om jeg var sent på den; eller om jeg bare ikke havde lyst til at støtte hans sag? Han dømte mig hårdt og kontant, fordi jeg afviste ham. Han nedkaldte en forbandelse over mig, fordi jeg ikke ville tage imod hans budskab.

Alt er ikke sort/hvidt

Nu skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om Greenpeace-manden altid hilser sine potentielle kunder farvel på denne måde, eller om han i virkeligheden bare har haft en dårlig dag. Men jeg forbeholder mig dog alligevel ret til at bruge ham som eksempel på al vores sort/hvide tænkning om hinanden.

Hvem er du, kære Greenpeace-mand, til at dømme mig, om jeg deler din overbevisning eller ej?

Hvorfor har du ret til at svine mig til, uanset om jeg kæmper for miljøet og naturen i samme grad som du eller ej?

Hvorfor skal jeg ligne dig for at undgå et ækelt liv?

Lad os dog i stedet for at pådutte hinanden alskens kraftudtryk, fordi vi ikke ser ens på tingene, anerkende, at vi ikke alle skal mene det samme. Hvis vi alle sammen ligner hinanden og kæmper den samme kamp, så overser vi helt sikkert noget. Så glemmer vi de mange små detaljer, som er det, der gør vores verden interessant. Omfavner vi i stedet vores uenighed – mere end bare at være enige om at være uenige – så kan vi måske komme i tanke om, at vores verden ikke er, og ikke skal være ensporet, ensfarvet eller unuanceret, og at det faktisk er værd at kæmpe imod uniformitet.

Jeg har aldrig været enig i Greenpeaces metoder, men lad mig alligevel i al min uenighed sige dig tak, hr. Greenpeace-mand, fordi du kæmper så indædt en kamp for vores verden. Tak fordi, du ser de uretfærdigheder, som jeg ikke ser og de dele af verden, som jeg overser. Men lad mig dog allernådigst få lov til ikke at ligne dig, så vores verden får lov at have nogle flere nuancer.

Publiceret 06 February 2018 11:15

Ugeposten Gribskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Ugeposten Gribskov
SENESTE TV

Aktiv udstilling skudt i gang

Helsinge Bibliotek inviterede til reception i børnehøjde i anledningen af, at den aktivitetsinviterende udstilling ”Mørkebarnet” nu er klar til at blive taget i brug af kommunens 6-12 årige børn.

Udstillingen er skabt over Cecilie Ekens meget smukke og prisbelønnede billedbog ”Mørkebarnet”, der på poetisk vis fortæller om Mørkebarnet og Lysbarnet, der bor i samme have. Men mor og far vil ikke have Mørkebarnet ind i huset, fordi hun er trodsig og besværlig, de vil kun have det søde og milde Lysbarn.

Bogen er et kunstværk og rammer på smukkeste vis et emne, som både børn og voksne kender: menneskets lyse og mørke sider.

”Vi kan se, at udstillingen appellerer til børnene. Mange børn har allerede været forbi, mens vi har arbejdet med at klargøre udstillingen. Spontant involverer de sig i udstillingens emner: lys, mørke, svære følelser, symboler med mere” fortæller bibliotekets personale.

3.n og 3.p fra Nordstjerneskolen var sammen med deres lærere, Malene Linsaa og Stina Miller, som særlige gæster inviteret med til åbningsreceptionen. Helsinge Bibliotek fungerer som bibliotek og læringscenter for Nordstjerneskolen, så det var oplagt, at det var elever herfra, der fik mulighed for at være med til den festlige markering.

”Glæder I jer til at lære Mørkebarnet at kende” blev der spurgt. Man var ikke i tvivl om børnenes svar ud fra deres glade ”jaaahh”.

Vejleder Connie Trolle fortalte børnene, at udstillingen er hentet i Kolding, hvor den har stået i 3 måneder, og at den nu er i Helsinge helt frem til 30. august.

Bibliotekschef Vibeke Steen sørgede for at klippe den røde snor over, hvorefter børnene strømmede ind i udstillingen og gav sig god tid der. Klasselærer Malene Linsaa glædede sig over, at der er så megen appel i udstillingen, at børnene var rundt og prøve nogle af aktiviteterne, inden de som gode receptionsgæster stillede sig i kø for at smage de flotte ”Mørkebarns-kagepiger” , som var lavet i dagens anledning.

Vibeke Steen glæder sig over, at det er lykkedes Helsinge Bibliotek at få udstillingen til Gribskov Kommune. På nationalt plan er der lavet 10 børnebogsudstillinger som del af projektet ”Fang Fortællingen”, som er et samarbejde mellem landets biblioteker, Kulturstyrelsen og Nordea Fonden. Der er fokus på at styrke børns læselyst og fange deres interesse for de gode fortællinger.

Landsdækkende er der stor interesse for at låne udstillingerne, så Helsinge har været yderst heldig, idet biblioteket er vært for udstillingen ”Mørkebarnet” og i efteråret bliver det ”Kaskelotternes Sang”, der kommer til Gribskov Kommune.

Helsinge Bibliotek tilbyder oplæsning og undervisningsaktiviteter i forbindelse med udstillingen. Kommunens Skoler (indskolinger) har alle modtaget invitationer til at deltage. På nuværende tidspunkt er 7 klasser tilmeldt, men Connie Trolle håber, at flere klasser vil lægge vejen forbi og deltage i det særligt tilrettelagte undervisningsforløb.

Gisli