Ny sundhedsserie i Ugeposten:

Nytårsforsættet der fortsatte

Mange er en måneds tid henne i nytårsforsættet, og det er NU der skal kæmpes videre. Coach og forfatter Inge Madsen skriver i Ugeposten hen over vinteren og foråret

Af
Af Inge Madsen

coach og forfatter www.ingemadsen.dk

SUNDHED & LIVSSTIL Hvad er det der sker, når vi efter lang tids bøvl med at skabe en forandring, pludselig falder i og havner i de gamle mønstre? De fleste af os har prøvet det, at skabe en mærkbar forandring, hvad enten det er at holde op med at ryge eller tabe sig, og så pludselig – lige som man havde helt styr på det hele – erkende, at man må starte forfra. Hvad er det, der sker? Lige når vi skaber forandringen, har vi 100% fokus på den. Vi er måske endda stolte over, at have gennemført den. Men som dagene glider, bliver den nye vane bare noget vi gør, og vi tænker, at det har vi helt styr på.

Bare en enkelt!

Derfor kan vi også godt tillade os at glide en smule ind i den gamle vane igen, hvad enten det er at tænde en cigaret eller spise søde sager. Vi har jo styr på det, og kan sagtens holde op igen på mandag! Uden problemer! Men mandagen er måske lidt hård – og i hvert fald på denne årstid mørk og ofte våd. Så man trænger måske til at være lidt ”selvforkælelse”. Og for øvrigt nu hvor kiloene er tabt, og der er styr på rygetrangen, gør det jo ikke noget, hvis man skulle ryge en enkelt eller to til fester eller lignende. Vi har jo styr på det. Men vores indre dialog åbner op for en gammel kending - trangen. Den trang man havde fået gemt under glæden ved at se resultaterne af at have nået målet.

Motion er en sikker vinder af nytårsforsæt år efter år efter år - men kan nytårsforsættet også holde ind i februar og marts? Arkivfoto.

Motion er en sikker vinder af nytårsforsæt år efter år efter år - men kan nytårsforsættet også holde ind i februar og marts? Arkivfoto.

Vaner er en sutteklud

Hvad enten det handler om cigaretter, alkohol, søde sager eller en trang til at gå i offerrolle, er det en sutteklud. Noget vi gør, fordi vi vil ynkes eller fordi vi ”trænger ” til at blive trøstet. ØV, det gør lidt ondt at se på skrift, men det er desværre sandt. Så hvad gør vi? Uanset hvad det var for en forandring, vi gennemførte – og som gik i vasken – er vores tanker om, at vi har styr på det, at vi jo sagtens kan soppe igen, eller komme på sporet igen, som at køre med et punkteret hjul. Det er stort set umuligt at styre derhen hvor man vil. Derfor må vi have fat i tankerne. Være bevidste om, at lige nu styrer vores autopilot os derhen, hvor vi ikke ville være. Så hvilke tanker skal er til, for igen at få kontrol og komme på sporet og blive der? Derfor: Det virker som om, at når vi tror, vi har allermest styr på forandringen, så dukker fristelsen til at gøre det modsatte op. Derfor skal være ekstra opmærksomme på vores indre dialog. Vi skal minde os selv om, hvad det var vi ville og hvorfor? Hvad var det, vi ønskede med forandringen? Vi skal minde os selv om, at falder vi for fristelsen, gør vi det modsatte af, hvad vi lovede os selv! Og måske erkende at det er lettere at falde tilbage, end at holde fast. MEN det er lettere at holde fast, end at skulle starte igen og igen, for hver gang du svigter løftet til dig selv, mister du en lille del af dig selv og din tro på, at du nogensinde ville kunne gennemføre det.

Hvilke tanker vælger du?

”Jeg har prøvet at stoppe med at ryge så mange gange, men jeg kan bare ikke”, siger nogen. Og det er da både trist og unødvendigt. Hvis man altså bare kultiverer sine tanker. Så hvilke tanker vælger du, der skal sikre at dine nytårsforsætter fortsætter? Fortsat held og lykke med nytårsforsætterne

Publiceret 02 February 2018 00:00

Ugeposten Gribskov nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Ugeposten Gribskov
SENESTE TV