’Pilgrimsruten Tisvildevejen’ kan blive et brand for Nordsjællands vandreturisme. Det mener kvinden bag den lokale ’camino’, Rigmor Westh Baagøe i dette indlæg.

’Pilgrimsruten Tisvildevejen’ kan blive et brand for Nordsjællands vandreturisme. Det mener kvinden bag den lokale ’camino’, Rigmor Westh Baagøe i dette indlæg.

Kulturel og økonomisk vækst i Gribskov

Vandreturisme er et af flere gode bud på øget turisme i Gribskovs skønne natur

Af
Af Rigmor Westh Baagøe

GRIBSKOV I UDVIKLING ”Pilgrimsruten Tisvildevejen” kan blive et brand for Nordsjællands vandreturisme, hvis Gribskov Kommune og private investorer griber den unikke investeringsmulighed projektet er.
Vandreturismen er i stærk vækst og bliver en vigtig indtjeningskilde i fremtiden. Flere og flere turister fra de nordiske lande, Tyskland og Holland vælger en ferie til fods. Der er tale om købedygtige mennesker, som søger særlige kvaliteter.

Camønoen er et godt eksempel på muligheder

Vandreturisterne ønsker at opleve både natur og kultur. Ikke mindst historiske kulturminder trækker. Vandrerruten ”Camønoen” på Møn, har det første år efter sin åbning genereret 12 mio. kroner og trukket 9000 gæster til Møn. Hver gæst har i gennemsnit lagt 1.333 kr.
I Nordsjælland har vi masser af indhold at byde på. Erfaringer fra 3 års arbejde med ”Pilgrimsruten Tisvildevejen” har lært os, hvordan vi kan organisere et professionelt tilbud til vandreturister.
Ruten skal afmærkes, så vandrere kan følge den på egen hånd. Vi skal samarbejde med landsbyerne om overnatningsmuligheder, muligheder for at spise og opleve kultur, natur og historie langs hele ruten. Vi skal blive synlige på internettet og gøre det let at booke sig ind på de lokale tilbud.

“Vandrerruten ”Camønoen” på Møn, har det første år efter sin åbning genereret 12 mio. kroner og trukket 9000 gæster til Møn. Hver gæst har i gennemsnit lagt 1.333 kr.” skriver Rigmor Westh Baagøe med henvisning til den turismeøkonomi en Tisvilderute kan kaste af sig.

“Vandrerruten ”Camønoen” på Møn, har det første år efter sin åbning genereret 12 mio. kroner og trukket 9000 gæster til Møn. Hver gæst har i gennemsnit lagt 1.333 kr.” skriver Rigmor Westh Baagøe med henvisning til den turismeøkonomi en Tisvilderute kan kaste af sig.

Nu er projektet modent til at vokse sig stort

Gribskov Kommune og en række andre samarbejdspartnere har ydet uvurderlig støtte i det grundlæggende udviklingsarbejde. Mere end 80 frivillige i en perlerække af nordsjællandske landbyer har gjort forarbejdet og skabt et ”brand” som har stor opmærksomhed både regionalt og nationalt.
Nu er projektet modent til at vokse sig stort. Gribskov Kommune kan sammen med professionelle og frivillige aktører være med til at skabe de driftsmæssige rammer for en ny, stor attraktion i Nordsjælland. Et grundlag for erhvervsudvikling og ny kulturel og økonomisk vækst.

Publiceret 13 August 2017 17:00