"Vi skal simpelt hen være lige så stærke på nettet, som vi er i de fysiske butikker," siger direktør Lars Schmidt Larsen.

Satser stort: Gilleleje Brugsforening vil erobre hele landet

Med en række webshops har brugsforeningen i Gilleleje kastet sig over netsalg. Ambitionerne er høje

Af
Claus Johansen

nethandelAmbitionerne fejler ikke noget i Gilleleje Brugsforening: Hele landet skal forsynes med økologiske dagligvarer, vin og bageartikler fra Gilleleje.

Og står det til onlinedirektør Lars Schmidt Larsen, stopper festen ikke der. Online-butikken GB Online kigger nemlig også på udlandet:

”Vi vil gerne finde nogle nicher, hvor vi kan sælge til hele landet – og også gerne til udlandet,” siger Lars Schmidt Larsen.

Fondant er den mest solgte artikel i webshoppen bagetid.dk.

Fondant er den mest solgte artikel i webshoppen bagetid.dk.

Gilleleje Brugsforening driver to SuperBrugsen-butikker i Gilleleje og Hornbæk. Dertil kommer en FDB møbelbutik og Kulturhavn Gilleleje med blandt andet biografer, restaurant og bibliotek. Men Brugsforeningen har et bevidst mål om også at være markant til stede på nettet:

”Udgangspunktet var: Hvordan sikrer vi, at Gilleje Brugsforening også har et ben i den digitale verden,” siger Lars Schmidt Larsen.

Var det noget med en barbiedukke til kagen?

Var det noget med en barbiedukke til kagen?

Foreløbig har det udmøntet sig i en række webbutikker, samlet under GBOnline:

Klubvin.dk, som sælger vin, vinkøleskabe og vintilbehør som proptrækkere mv.

Bagetid.dk, som sælger bageartikler.

Økovejen.dk, som sælger økologiske dagligvarer.

Ambitionen er at nå en samlet omsætning i år på 14 millioner kroner. Men målet er på lidt længere sigt langt højere:

”Vores ambition er over 100 millioner kroner i omsætning. Vi skal simpelt hen være lige så stærke på nettet, som vi er i de fysiske butikker,” siger Lars Schmidt Larsen.

Der er mulighed for at smage på vinene i klubvin.dk's showroom.

Der er mulighed for at smage på vinene i klubvin.dk's showroom.

Han holder hele tiden øje med, om der er interessante webbutikker til salg. Nøgleordene er ”nicher” og ”passion”:

”Vi vil gerne udvide med flere nichebutikker, hvor der er passionerede kunder,” siger han.

”Vores ambition er også at være, hvor kunderne er. Alle er jo udfordrede på, at købsprocesserne ændrer sig hurtigt i disse år. Kunderne forventer, at vi kommer ud til dem, når de har tid,” siger Lars Schmidt Larsen.

Han lægger stor vægt på tilknytningen til Gilleleje:

”Vi vil gerne skabe nogle lokale arbejdspladser. Det er jo ånden i Gilleleje Brugsforening, at vi er lokale. Vi vil også gerne have fleksjobbere og praktikanter ind, for eksempel til at pakke. Vi vil i det hele taget meget gerne give noget tilbage til lokalsamfundet, så vi er en god spiller i Gilleleje.”

Chefen for klubvin.dk, Bo Otterstrøm, demonstrerer, hvordan man kan åbne champagne med en sabel (som selvfølgelig også kan købes i butikken).

Chefen for klubvin.dk, Bo Otterstrøm, demonstrerer, hvordan man kan åbne champagne med en sabel (som selvfølgelig også kan købes i butikken).

Passionen er til at få øje på, når man taler med medarbejderne i GB Online:

”Vi har ikke vin til 30 kroner. Vi kan godt lide, at alle i fødekæden – også vinbonden – får noget ud af det,” siger marketingchef Jackie Frandsen.

Vinchef Bo Otterstrøm, som står for Klubvin.dk, supplerer:

”Vi tænker meget på, hvordan naturen har det. Derfor er vores vinreoler eksempelvis også lavet af FSC-certificeret træ. Det er også derfor, vi helst vil helst sælge vinkøleskabe med A- eller A+-mærkning,” siger Bo Otterstrøm.

”Halvdelen af vores vine er økologiske eller biodynamiske. Vinen får bare en hel anden smag, som giver den sjæl og karakter,” siger Jackie Frandsen.

Klubvin.dk har vine fra 60 kroner og op til 8.500 kroner. Den dyreste er ”Pingus”, som produceres af danskeren Peter Sisseck.

En stor del af omsætningen kommer fra vinkøleskabe og vinreoler:

”Der er kommet meget mere fokus på kvalitet, og så er det godt at have et vinkøleskab. Vin er jo organisk og skal helst ligge uden udsving i temperatur eller fugtighedsgrad. Vinen har heller ikke godt af ultraviolet lys, så alle skabene har glas med uv-filter,” siger Jackie Frandsen.

Klubvin.dk har et showroom på Fiskerengen i Gilleleje, hvor det er muligt at se vine, tilbehør, reoler og vinkøleskabe.

Publiceret 07 August 2018 11:30

SENESTE TV